Spatial Computing
Med lanceringen af Apple Vision Pro tilføjer vi spatial computing til vores tekniske ordforråd.
Men hvad er spatial computing, og hvordan adskiller det sig fra virtual, augmented og mixed reality?
Hvad er spatial computing?
Spatial computing er et udtryk, der beskriver teknologi, der blander den digitale og den virkelige verden sammen, så brugerne kan interagere med teknologien på mere fordybende måder. Som et resultat interagerer brugere med digitalt indhold, mens de stadig kan se de fysiske omgivelser.
Spatial computing er stærkt afhængig af augmented reality-teknologier for at fordybe brugerne og præsentere data. Augmented reality har eksisteret i årevis og er, når du ser et digitalt objekt i et digitalt lag oven på den virkelige verden.
Når Apple insisterer på at bruge udtrykket spatial computing om, hvad der foregår i Apple Vision Pro, fremhæver det, at headsettet giver dig mulighed for at tage alle de funktioner, du kender fra din computer og smartphone, og interagere med dem i digitale lag i din fysiske omgivelser, snarere end blot at placere og interagere med et objekt ad gangen.
Som en kontrast til mere traditionelle VR- og AR-oplevelser er et af anvendelsesmulighederne for Vision Pro, at det nemt giver dig mulighed for at placere flere store skærme i dine fysiske omgivelser. Det vil gøre arbejdsdagen lettere for dem af os, der har mange programmer åbne på vores pc eller Mac på samme tid og konstant skifter mellem overlappende vinduer for at interagere med dem.
Med spatial computing har du næsten ubegrænset skærmplads, da du kan placere applikationerne overalt omkring dig.
Hvordan adskiller spatial computing sig fra VR?
Spatial computing og VR er relaterede begreber, men der er nogle forskelle, især i interaktion.
Spatial computing gør det muligt for brugere at interagere med digitalt indhold, mens de kan se den virkelige verden.
Det digitale indhold blander sig med den virkelige verden omkring dig, og som følge heraf kan du interagere med begge dele på samme tid, uden at skulle f.eks. fjerne headsettet for at udføre enhver anden aktivitet i den virkelige verden.
I Apple Vision Pro kan du dog også helt fordybe dig i et VR-miljø, da du kan skrue gennemsigtighedsfunktionen op og ned, som du vil.
Virtual reality – lukker visuelt brugeren helt inde i et virtuelt miljø og isolerer dem fra den virkelige verden. For at vise det, er her et billede fra Virsabis “Pipe Packers” taget fra Meta Quest 3:
Du er fuldstændig afskåret fra den virkelige verden og kan kun interagere med digitalt indhold omkring dig. For at udføre aktiviteter i den virkelige verden skal du fjerne headsettet.
Mulig applikationer til spatial computing
Efterhånden som Apple Vision Pro eller fremtidige serier af headsettet bliver mainstream, vil nye use cases og applikationer opstå.
Grafikken i Apple Vision Pro er ekstrem god og detaljeret, og vi forventer at se nogle rigtig gode samarbejdsoplevelser for folk, der arbejder med 3D-tegninger og -modeller.
For nu er de fleste af de i øjeblikket kendte applikationer til spatial computing de samme som for andre XR-teknologier.
Det tætteste på spatial computing i dag er Mixed Reality. Som et resultat kan de samme applikationer, der bruges i Mixed Reality også udnytte fordelene ved spatial computing, f.eks.:
Fun fact: Begrebet Spatial Computing blev først brugt i 1985 – men betød noget andet end det, vi definerer det som nu – dagens definition kommer fra Simon Greenwolds publikation “Spatial Computing” udgivet i 2003
Træning & Onboarding
MR bruges til at forbedre både træning og onboarding ved at være mere engagerende, strømlinet og forståelig. Et sådant eksempel kan du finde her.
Uddannelse
Som med træning og onboarding forbedrer MR undervisning ved at være mere engagerende, strømlinet og forståelig.Læs mere her.
Healthcare
På grund af forbedret adgang til information, når det er påkrævet, kan læger behandle patienter mere sikkert og effektivt, f.eks. under operationer, hvilket minimerer risici.
Remote Assistance
Gennem bedre beskrivelse og visualisering af det aktuelle problem kan fjernhjælp være mere præcis. Et eksempel på det kan du finde her.
Arkitektur, design og prototyper
Bedre perspektiv, mere detaljeret fremvisning, og bedre forståelse for hele idéen bag, alt sammen takket være MR. Læs mere her.
Produktion
Bedre visualisering af, hvad der skal gøres, forbedret vedligeholdelse og fejlfinding og bedre adgang til information forbedrer alle fremstillingsprocesserne. Mere om det her.
Retail
Ved at være mere engagerende end almindelige former for underholdning, kan MR bruges som en bedre form for reklame. Et eksempel kan du finde her.
Underholdning & Gaming
Det er det mest oplagte eksempel, og det er der grund – det er meget engagerende og fordybende. Her er linket til førnævnte spil udviklet af Virsabi, Pipe Packer.
Vil du vide mere?
Virsabi er en virksomhed, der udforsker krydsfeltet mellem kreativitet og teknologier og er en af de første Virtual – og Augmented Reality dedikerede virksomheder, der tilbyder både forretningsrådgivning og teknisk udvikling til udnyttelse af Virtual Production, Virtual Reality, Augmented Reality, Mixed Reality og andre nye visualiseringsteknologier.