VR til træning og onboarding
VR er et stærkt værktøj, når du skal lære noget. Du bliver engageret både med hoved og krop, og den fysiske interaktion er med til at gøre læringen mere effektiv. Fordi du er fordybet i oplevelsen, bliver du ikke forstyrret eller distraheret på samme måde, som du gør med e-læring eller i et undervisningslokale.
Derfor bruger et flere og flere virksomheder VR til træning og onboarding.
Se alle vores projekter relateret til træning of onboarding med XR teknologier
En undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet PwC viser, at sammenlignet med klasseværelse og e-learning er dem, der undervises med brug af VR fire gange hurtigere til at træne, fire gange mere fokuserede, 375 % mere følelsesmæssigt forbundet med indholdet og føler sig 275 % mere sikre i anvendelsen af de færdigheder, de har lært efter.
I virtual reality-træning kan du bruge 3D-modeller af dine faktiske produkter og faciliteter for at få træningen til at føles meget tæt på den virkelige oplevelse. Når dine medarbejdere træder ud af læriongsoplevelsen, føler de sig allerede fortrolige med dit produkt og dine faciliteter.
Virtual reality lader dine medarbejdere øve opgaverne igen og igen i deres eget tempo uden at blive forstyrret. Ingen grund til at rejse til træningsfaciliteter, og ingen grund til at spilde produkter eller materialer. Samtidig er VR den sikreste måde at lade folk træne farlige situationer, da sikkerhedsprocedurer kan øves igen og igen uden nogen som helst risici.
Træning og onboarding i VR er også meget fleksibel. Du behøver ikke samle en stor gruppe og en underviser på samme tid og sted. Bare giv medarbejderne et headset og lad dem øve sig, når det passer i hverdagen.
En af vores kunder, Normal, giver endda nye medarbejdere i deres lager et VR-headset med hjem i perioden mellem de underskriver kontrakten og deres første arbejdsdag. Se vores case omkring det her.
PwC VR Soft Skills Training Efficacy Study
4x
hurtigere at træne end i undervisningslokale
275%
mere sikker på at anvende de lærte færdigheder efter træningen
375%
mere følelsesmæssigt forbundet med indholdet end hvis undervist i undervisningslokale
4x
mere fokuserede end under e-learning
Skal du bruge VR, AR eler MR til din træning og onboarding?
Fordelen ved Virtual Reality
Fordelen ved VR er, at du er helt fordybet. Selvom du laver træningen i din egen stue, vil din hjerne tro, at du befinder dig der, hvor opgaven finder sted – det være på et kontor, på et skib, i en bar eller endda på månen. Vi kan skabe ethvert miljø for dig.
Fordelen ved Mixed Reality
MR (Mixed Reality), hvor du ser det virkelige miljø gennem dit headset, er særligt effektivt til situationer, hvor du har brug for at sætte dig ind i specifikke produkter eller udstyr, og måske har brug for at tale med eller interagere med andre undervejs.
Hvis du er servicetekniker og har brug for at kunne reparere eller give kundesupport til et nyt produkt, kan du få en virtuel 3D-model af produktet baseret på de faktiske tegninger som en digital tvilling og placere den på dit kontor. Du kan gå rundt om den – og her er MR fantastisk, så du ikke støder ind i dine møbler – og du kan skille den ad og prøve forskellige funktioner og indstillinger lige så mange gange, du vil.
Fordelen ved Augmented Reality
AR er, når du bruger din telefon eller tablet til at placere 3D-modellen i dit miljø som et digitalt lag oven på den virkelige verden. Ligesom i MR kan du interagere med den, blot har du ikke hænderne fri og har ikke den samme fordybende følelse, da modellen kun kan ses på den mindre skærm.
AR er dog meget effektiv, da du ikke har brug for et headset, og du kan hurtigt se en 3D-model i rigtig størrelse af det objekt, du skal lære noget om. Du kan vende og dreje den, og du kan gå rundt om den, og du kan placere oplysninger om specifikke dele af modellen.
Til en kunde, DESMI Ocean Guard, udviklede vi en app, der lader dig placere en 3D-model af et ballastvandbehandlingssystem i dine omgivelser, og ved at klikke på delene kommer du straks til den specifikke side i manualen for den del.
Forestil dig, hvor meget tid det sparer deres serviceteknikere i at finde den rigtige side (når de har fundet manualen). Se vores case omkring det her.