Carlsberg øger volumen og værdi af salget med VR
Carlsberg løfter barren for træning af servicepersonale hos all on-trade kunder med, hvad der – probably- er den mest skalerbare uddannelsesløsning, der nogensinde er udviklet i VR.
Carlsbergs nye VR-træningsløsning vil frigøre tid hos kunderne, højne serviceniveauet hos kundernes personale og øge salgsvolumen og værdi.
Carlsberg og Virsabi arbejdede sammen hele vejen fra idé til business case til udvikling og udrulning til kunderne. Løsningen er tilgængelig for udskænkningssteder som barer, restauranter og hoteller i hele Danmark.
Træning i VR
On Brand Oplevelse
Forbedre soft skills med VR
HVORFOR: Genvej til bedre service fra salgspersonalet
I årevis har barer og restauranter mærket en markant effekt på salget, når personalet har modtaget salgstræning fra en af Carlsbergs repræsentanter. Men den fysiske tilstedeværelse sætter en naturlig begrænsning for, hvor mange udskænkningssteder, der kan besøges hvert år. På grund af høj medarbejderomsætning i mange barer aftager effekten af træningen også med tiden.
Når som helst, hvor som helst: Med Carlsberg THE EXPERIENCE, en VR-træningsløsning udviklet i tæt samarbejde mellem Carlsberg og Virsabi, kan træningen skaleres til et næsten ubegrænset antal barer og restauranter hvert år.
Barer og restauranter skal ikke længere samle alle medarbejdere på et bestemt tidspunkt og sted. I teorien kan et nyt medlem af personalet gå ind fra gaden, bruge 10 minutter med et VR-headset på og være klar til at servere en perfekt skænket øl.
Stigende volumen: Det overordnede formål med Carlsberg THE EXPERIENCE er naturligvis at sælge mere Carlsberg-øl. Men alle skridt på vejen mod målet gavner barer og restauranter, og alle os mennesker rundt omkring i verden, der sætter pris på en velskænket fadøl.
Den perfekte serviceoplevelse: Som kunder kommer vi til at møde personale med en bredere viden om øl, som kan guide os mod den bedste drikkeoplevelse, og samtidig er i stand til at skænke øllen perfekt. Forvent at fremtidige øl-forslag og serveringer bliver leveret med samme respekt som den, der er for et godt glas vin.
Barer og restauranter vil få bedre uddannet personale, der er i stand til at op- og krydssælge og har al den viden og selvtillid, der kræves for at indgå i dybdegående samtaler om forskellige typer øl – så øllet kan matche maden eller den ønskede smag hos den enkelte gæst.
Fleksibel træning: Barer og restauranter vil frigøre tid til at lade personalet træne på fleksible tidspunkter, de vil sikre, at alle medarbejdere får den samme træning, og de vil højne holdånden med engagerende og motiverende træning, hvor der indgår elementer af gamification.
HVORDAN: New distribution, fleksibel træning
Carlsbergs on-trade kunder kan vælge at købe deres egne headset og få THE EXPERIENCE installeret, så alle medarbejdere kan modtage undervisning når som helst. Alternativt kan de bestille et headset fra Carlsbergs online platform og få det leveret som VR-in-a-box.
Sidstnævnte kommer med instruktioner og forslag til lead-in og lead-out aktiviteter, der skaber engagerende og motiverende team-træningssessioner.
Med begge muligheder er træningen let at passe ind i en travl hverdag, enten som et holdarrangement eller som individuel træning, når medarbejderne har brug for det.
HVAD: Engagerende moduler, der dækker forskellige emner
Når medarbejderne tager VR-headsettet på, bliver de fordybet i et Carlsberg-univers. Her kan de vælge mellem forskellige moduler, hvor de lærer forskellige ting.
Første modul – Den perfekte skænkning
Det første modul vi leverede hedder The Perfect Pour (Den perfekte skænkning). Her lærer personalet at skænke en fadøl til perfektion. De lærer blandt andet, hvordan man kan se om glasset er rent, hvordan man håndterer hanen korrekt, den perfekte vinkel på glasset og et par andre tricks, der gør hele forskellen.
Medarbejderne skænker øllet ved hjælp af fysisk interaktion, der simulerer de faktiske bevægelser. Øl og skum opfører sig fuldstændig som i den rigtige bar, og efter et par træningspas starter gamificationen. Nu skal brugeren skænke fem perfekte øl inden for en given tidsramme. Efter oplevelsen har alle haft en sjov oplevelse og er klar til at skænke den perfekte øl.
“Det er en gave til hele branchen.” Sådan lød den første tilbagemelding vi fik fra en fremtrædende restaurantchef i København, da vi viste dem prototypen. For hvis du tror at skænke en perfekt øl bare er noget, du gør, så vil du blive overrasket over, hvor ofte du ser bartendere begå selv uhygiejniske fejl, når først du ved, hvordan en øl skal skænkes. Og da læring i VR sidder bedre fast i vores hukommelse end de fleste andre former for træning, vil Carlsberg THE EXPERIENCE give bedre øl til os alle.
Andet modul – Kunsten at brygge øl
Detaljerne i det andet modul, The Art of Beer Brewing, vil snart blive afsløret. Men vær sikker på, at når modulet er gennemført, kan medarbejderne guide alle gæster med viden og historiefortælling, der giver respekt for øllet – og måske motiverer gæsterne til at prøve nye og spændende øltyper.
Hvorfor VR
Carlsberg ledte efter en ny og mere skalerbar træningsløsning.
Hvor én Carlsberg-supervisor kun kan besøge ét udskænkningssted ad gangen, kan VR-headset distribueres til mange udskænkningssteder på samme tid.
Med konventionelle læringsmetoder har folk også en tendens til at glemme, hvad de har lært. Ved træning i VR er deltagerne:
Mere fokuserede
Opnår en højere følelsesmæssig forbindelse til det, de lærer
Husker læringen bedre
Føler sig sikrere i at udføre det, de lige har lært i praksis.
For barer og restauranter vil træning i VR med Carlsberg THE EXPERIENCE betyde, at de bruger mindre tid og færre penge på uddannelse af personale og føre til øget volumen og værdi.
Virsabis rolle i Carlsberg THE EXPERIENCE
Virsabi hjalp Carlsberg med at identificere potentialet i VR-træning og definere business casen. Vi udviklede mål for Carlsberg og udskænkningsstederne, og efter en omfattende idéfase zoomede vi ind på de første moduler.
Virsabi har udviklet softwaren til VR-træningsprogrammet som en fordybende modulbaseret oplevelse, der udnytter fordelene ved effektive læringsmetoder som engagerende UI, gamification-elementer og teamudfordringer.
For at sikre at det pædagogiske indhold er korrekt, samarbejder vi med specialister i bryggekunsten og personaleuddannelse, og vi tester løbende nye udviklinger på udvalgte kunder.