Virtual Stage - Styrker Eksporten ved hjælp af Teknologi
Sådan booster vi eksporten af dansk mode og design med VR og AR.
Med projektet Virtual Stage er danske mode-, tekstil- og møbelbrands blevet first movers på virtuel teknologi.
Virtual Production
Danish Fashion Design
Produkt Fremvisning
Et af målene med Virtual Stage var at finde ud af, om man som kunde eller indkøber kan få en sanselig købsoplevelse, når man ikke kan røre ved stoffet, sidde i stolen eller se lampen hjemme i stuen?
Det kan man godt, viser de første resultater fra projektet, der er et samarbejde mellem blandt andre Virsabi og Lifestyle & Design Cluster og gennemført sammen med ti danske mode- og møbelbrands, og med CBS som forskningspartner.
I skyggen af corona-krisen har lukkede butikker og restriktive rejsemuligheder begrænset den fysiske og tredimensionelle sansning af materialer og produkter, som for de fleste er en del af grundlaget for at beslutte sig for et køb.
Derfor har en række brands i livsstilsbranchen været med til at afprøve en række virtuelle teknologier, som kan give brugerne en emotionel og nærværende oplevelse.
Træd ind i designets verden
Virtual Stage har sendt syv sansebokse med VR headset rundt til internationale arkitekter og indkøbere, der over en bred kam har været stor begejstrede.
”Det er sejt, at danske møbelbrands er ”first movers” på det her felt,” siger den belgiske indretningsarkitekt Arjaan De Feyter. Det sætter disse brands i et godt lys, at de investerer tid, penge og kræfter idet.
Han ser et stort potentiale i at bruge VR teknologi som mellemled, når han skal designe et hjem, hvor han vil kunne bruge teknologien til at introducere kunderne til forskellige møbler, køkkener og lignende, så de får en forsmag på, hvordan det kunne se ud, før de beslutter sig.
På VR headsettet træder brugerne ind i en verden, hvor de kan komme helt tæt på designs fra de syv møbelbrands og tre modebrands og se materialet fra alle vinkler. Brugerne kan også se en præsentationsvideo af hver virksomhed, hvor brillerne giver en illusion af biografstørrelse, ligesom der er 360 graders videoer optaget på producenternes værksteder eller i deres showrooms.
Som bruger bevæger man sig rundt imellem de forskellige brands i stil med den måde, man ville bevæge sig rundt i en virtuel verden i et computerspil. Det giver en oplevelse af fordybelse og nærvær. Og det virker.
Autentisk, direkte og personligt
Flere af de bruger, der har afprøvet VR-oplevelsen, har udtalt til Copenhagen Business School, at de følte sig unikke, når de ”stod direkte overfor” en designer eller arkitekt i det virtuelle univers. Det gav dem en mere personlig oplevelse at blive guidet rundt – i stedet for eksempelvis selv at skulle surfe på en hjemmeside. De følte, at de ikke stod alene i universet.
Det blev i svarene til CBS desuden fremhævet, at de var glade for det autentiske i ”storytellingen” – og at de følte sig mere som en gæst, end som en kunde.
Den norske designer Nadine Fumiko Schaub er også begejstret efter at have prøvet brillerne.
”Det er et godt alternativ til nyhedsbreve og sociale medier,” siger produkt-designeren, der er klar til selv at investere i den type teknologi for at bruge den over for egne kunder.
Hun mener dog, at VR-teknologien alene ikke kan erstatte den fysiske oplevelse af produkterne, når hun som indkøber skal vælge produkter fra en leverandør.
”Jeg ser en større værdi i at bruge VR-teknologien mellem mig og mine kunder,” siger hun.
Træk solskinsøer til Holmen
Digital rådgiver i Dansk Mode & Textil, Jakob Simmelkjær, ser blandt andet store muligheder for modebrands i at anvende Virsabis virtuelle studie, hvor de deltagende virksomheder har optaget de biograflignende film.
”Her kan man via en stor LED-skærm og med et 3D-miljø som baggrund danne rammerne for video og stillbillede-optagelser i en setting, hvor man har fuld kontrol over lys, skygger, vejret og elementernes placering i forhold til hinanden. Det giver en enorm fleksibilitet og tidsbesparelse, da man ikke er afhængig af at rejse ud til fjerne lokationer med et hold af modeller, sminkører, fotografer med mere. I stedet kan man hente det hele ind i et lokalt studie og på væsentlig kortere tid gennemføre opgaverne,” siger Jakob Simmelkjær.
Den store fordel ved at benytte denne teknologi, fremfor traditionelle green screens er, at man slipper for langsommelig og dyr efterbehandling af billedmaterialet, da alt bliver færdiggjort på settet. Læs mere om vores Virtual Production Studio.
Synlige perspektiver
Virtual Stage er støttet af Industriens Fond som led i fondens særlige corona-indsats genstartNU.dk, og også Industriens fond ser synlige perspektiver i teknologien.
”Når danske virksomheder formår at udnytte en ny teknologi på en god måde, så øges deres konkurrenceevne,” siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond.
”Det er dét, vi skal opnå gennem Virtual Stage; at bruge digitale kanaler til at fremvise fysiske projekter og nå relevante kunder og samarbejdspartnere,” siger han og kalder det en åbenlyst god idé i en tid, hvor folk ikke kan mødes fysisk.
”Men perspektiverne rækker også længere ud i fremtiden, hvor virtuel fremvisning af nye produkter kan øge effektiviteten og gøre både produktion og distribution mere bæredygtig,” siger Thomas Hofman-Bang.
Erfaringer rækker langt ud i fremtiden
Udgangspunktet for Virtual Stage var at hjælpe den danske designbranche gennem coronakrisen, da en stor del af salget for mode- og møbelbranchen sker på messer og modeuger rundt omkring i verden. Men projektets resultater rækker ud over både de involverede brancher og restriktionerne forbundet med COVID-19.
”Kigger vi på den lange bane, så håber vi, at andre virksomheder og andre brancher bliver inspireret af de first-mover-virksomheder, der deltager i projektet,” lyder det fra Heidi Svane, projektleder på Virtual stage.
”Det er ikke en simpel løsning, der for eksempel redder modeugen, men vi skal eksperimentere, afprøve og blive klogere på, hvilke teknologier, der kan vækste eksporten af dansk design,” siger hun og pointerer, at et udviklingsprojekt som Virtual Stage er vigtigt for virksomheder og branchen generelt, idet det er med til at fastholde nysgerrigheden på ny teknologi og innovation. Samtidig er håbet, at projekt også på længere sigt kan være med til at nedbringe omkostninger, mindske klimaaftryk og sænke ressourceforbrug efter krisen.
Virtual Stage er et projekt målrettet danske designvirksomheder. Projektet skal afprøve og undersøge, hvordan virtual, augmented og mixed reality kan understøtte eksporten af dansk møbel- og modedesign. Bag projektet står den nationale erhvervsklynge for mode, møbler og design, Lifestyle & Design Cluster, teknologivirksomheden Virsabi og Copenhagen Business School. Virtual Stage er støttet af Industriens Fonds indsats GenstartNU.dk, der skal sikre dansk konkurrenceevne under og efter coronakrisen.
De brands der deltager i Virtual Stage:
- Astep
- Carl Hansen & Søn
- Kvadrat
- Kvik
- Lene Bjerre
- TAKT
- Wendelbo
- Ganni
- Godske
- Minimum
Projektpartnere:
- Copenhagen Business School
- Lifestyle & Design Cluster
- Virsabi
- Industriens Fond
- 3daysofdesign