Virsabi divider

Træn trænerne og fyr op under læring i VR

Virtual Reality er så stærkt et værktøj til læring, at det helt sikkert bliver en del af undervisernes fremtidige værktøjskasse. Men der er stadig barrierer for at komme i gang, og for at nedbryde dem, er Virsabi en del af et paneuropæisk projekt, der udvikler og synliggør best practices for lærere og undervisere, så de kan komme i gang.

Start din læringsrejse lige her.

Virtual Reality Oplevelse

Uddannelse

Forbedret Læring

Afspil video om teachinvr logo

HVORFOR:

Potentialet er veldokumenteret. Du lærer hurtigere, du er mindre distraheret, og du føler dig mere følelsesmæssigt forbundet med det, du har lært, når du lærer i VR end i klasseundervisning eller e-læring.

Men man kan ikke bare lægge et VR-headset i et klasseværelse eller bede eleverne om at følge et kursus i VR på deres eget headset hjemmefra. I hvert fald ikke endnu.

For lærere og undervisere vil VR være endnu et værktøj i værktøjskassen, og ligesom de havde brug for at finde ud af, hvordan lommeregnere, computere og telefoner skulle bruges i undervisningen, skal også lære, hvordan VR bruges bedst.

Derfor gik Virsabi sammen med en gruppe andre europæiske institutioner i gang med et EU-finansieret projekt for at udvikle en metode, en manual og en praktisk guidebog med tjeklister. Og selvfølgelig ville det ikke være et Virsabi-projekt uden en VR-oplevelse, hvor lærerne kan opleve, hvordan klasseværelset kan se ud.

HVORDAN:

Projektet fokuserer primært på erhvervsuddannelser, da andre projekter har vist, at det er et område med enormt potentiale og lavthængende frugter.

Hvis du er lærer eller underviser og har en interesse i at inkludere VR i din værktøjskasse, kan du starte med at læse vores metode til, hvordan du bruger immersive VR til undervisning og læring i erhvervsuddannelser. Dokumentet er på engelsk.

Projektpartnerne har samarbejdet om research og output, der giver dig både en teoretisk forståelse og praktiske værktøjer til at komme i gang.

Metodebeskrivelsen giver dig et indblik i alt, hvad du behøver at vide for at blive klar til at bruge VR i klasseværelset.

Et andet resultat af projektet er manualen, et dokument, der fokuserer på mere lærerspecifikke nicher og overvejelser. Manualen er nyttig for enhver lærer, der gerne vil bruge den viden, vi har samlet. Du kan også få iverblik over de nyeste VR-headset og se, hvad markedet tilbyder.

Derudover er der et dokument med praktiske tjeklister og påmindelser til lærere, som allerede har viden, men gerne vil have lidt mere struktureret information om det praktiske ved VR i en undervisningssituation.

HVAD:

Hvis et billede siger mere end tusind ord, må en VR-oplevelse sige mindst en million!

VR-oplevelsen i dette projekt tilbyder et meget interaktivt læringsmiljø, hvor lærere kan engagere sig i teknologien og få praktisk erfaring. Det hjælper dem med bedre at forstå funktionerne i VR, og hvordan de kan bruges i klasseværelset. Det hjælper med at opbygge tillid og reducere risikoen for fejl, når du bruger teknologien i et rigtigt klasseværelse.

Vores hjerner behandler visuel information hurtigere og mere effektivt end tekstbaseret information. For eksempel er det lettere at lære at binde en knude gennem en video end at læse instruktioner. Det samme princip gælder for læring af nye teknologier som VR. Dokumentation kan være nyttigt, men VR-oplevelser giver lærerne mulighed for at se, hvordan teknologien fungerer, og hvordan den kan bruges i klasseværelset.

Hvis du ikke har adgang til VR, kan hele oplevelsen ses som en video på projektets hjemmeside https://teachinvr.eu/

Teach in VR-projektet har en klar ambition om at udstyre europæiske lærere og undervisere med færdigheder og viden til at begynde at bruge VR og fordybende læring i deres undervisning.

Projektets resultater vil bestå af:

  • en metodebeskrivelse, der indeholder den nødvendige viden om teknologien og den metode, som underviserne skal bruge.
  • en manual til design, implementering og evaluering af VR i klassesammenhæng.
  • en Virtual Reality-oplevelse, der giver praktisk træning i en simulator rettet mod underviserne.
  • en opgaveliste – som vil fungere som en kort version af metoden og manualen, der skal bruges som tjekliste.

Al læring vil blive delt af projektpartnerne i multiplikatorbegivenheder. Følg Virsabi på LinkedIn for at vide, hvornår næste session i København finder sted.