VR styrker konflikthåndtering for europæiske trafikselskaber

Vrede mennesker fra alle samfundslag er daglig kost for frontpersonalet hos trafikselskaberne. Konflikt- og stresshåndtering er derfor vigtige redskaber for at bevare et sundt psykisk arbejdsmiljø. Træning i VR hjælper personalet med at gennemleve så mange realistiske scenarier som muligt og forberede dem på alle tænkelige situationer. Via projektet Competence+ hjælper Virsabi trafikselskaber i en stor del af Europa.

Virtual Reality

Konflikthåndtering

Virksomhedsløsning

Bussen er forsinket i morgentrafikken, og en passager begynder at skælde voldsomt ud på chaufføren, der i forvejen er stresset over den tætte morgentrafik. Hvordan reagerer du, hvis du er chauffør?
Det er når blodet pumper og pulsen dunker i tindingerne, at de fleste af os har svært ved at opføre os helt som teorien foreskriver. Og lige præcis de situationer er svære at træne, fordi vi i træningsscenarier meget sjældent opnår den samme intensitet, når det er en medkursist eller lærer, der spiller den vrede person.

Træning i VR er en af de bedste måder at træne den slags situationer på, fordi vi fordyber os så meget i VR-oplevelsen, at hjernen oplever scenariet som ægte.

Det giver frontpersonalet mulighed for at træne så mange forskellige hverdagssituationer som muligt og øve deres respons i forskellige stressfulde konfliktscenarier. Fordi øvelserne kan gentages igen og igen, kan personalet træne scenarierne så mange gange, at pulsen ikke stiger på samme måde, når konflikterne opstår i den virkelige verden, og derfor kan personalet både håndtere situationen, så konflikten ikke eskalerer, og så den ikke i samme grad påvirker dem psykisk efterfølgende.

Konflikt- og stresshåndtering er to kernekompetencer i offentlig transport

Frontpersonalet inden for offentlig transport møder dagligt adskillige og mangfoldige mennesker med forskellige aldre, baggrunde, attituder, handicap og i forskellige tilstande. Derfor skal de klædes på til at håndtere alle typer af mennesker, de møder i deres hverdag.

Fulde unge mennesker, der er til gene for andre, skal for eksempel håndteres anderledes end en forretningsmand, der klager over at komme for sent til sit næste møde.

Med forsinkelser, vejarbejde, sporarbejde, forstyrrende passagerer og andre uforudsete hændelser opstår der hurtigt konflikter, hvis passagererne bliver utilfredse. Det er derfor vigtigt at have de rette værktøjer, så de ansatte kan hive værktøjskassen frem til forebyggelse eller afvikling af konflikter samt stresshåndtering.

Ved at kende de bedste måder at afvikle og undgå konflikter og stress, skaber det tryghed for både de ansatte og passagererne.

Fælles læring på tværs af Europa

Hos Virsabi er vi involveret i projektet Competence+, der med støtte fra EU bidrager til at styrke miljøbevidsthed, konflikthåndtering, stresshåndtering og civil courage hos europæiske trafikselskaber.

For at skabe de bedste forudsætninger for læring, har vi sammensat et blended learning-program, hvor vi kombinerer traditionel læring og VR, så det bliver nemt og overskueligt for ansatte inden for offentlig transport at styrke deres kompetencer. Derudover har vi skabt en avanceret uddannelsesplatform og ikke mindst scenarier i virtual reality, der giver medarbejderne mulighed for at afprøve deres nyerhvervede kompetencer og færdigheder i et sikkert miljø.

Tech from the Top

Stay updated with the latest insights on XR technology application in business?

“Join my personal mailing list, for curated  business-critical insights on how technology is reshaping workplace learning, remote collaboration, and immersive customer experiences. The emails are few but always relevant, that’s a promise.”

Michale Harboe
CEO & Founder

By signing up, you accept that we can send you emails and invite you to our next cool VR event.

Tech from the Top

Stay updated with the latest insights on XR technology application in business?

“Join my personal mailing list, for curated  business-critical insights on how technology is reshaping workplace learning, remote collaboration, and immersive customer experiences. The emails are few but always relevant, that’s a promise.”

Michale Harboe
CEO & Founder

By signing up, you accept that we can send you emails and invite you to our next cool VR event.