Virtual Stage – vejen frem for mode- og møbelbranchen

Hvordan kan Virtual og Augmented Reality sætte fart i eksporten af mode og møbler? Virsabi er med i et nyt projekt, der skal sætte skub i digitalisering af livsstils- og designbranchen og gentænke eksporten i tiden efter coronakrisen.

Fornemmelsen af stoffet, duften af læderet, og følelsen af træets overflade. At sælge møbler og mode handler om at aktivere sanserne – og om at netværke med de rigtige mennesker. Derfor tiltrækker møbelmesser og modeshows mange mennesker år efter år. 

Eller – det gjorde de i hvert fald. 

Lukkede grænser og rejserestriktioner forårsaget af corona har været et tilbageslag for eksporten af dansk mode og møbelkunst. Livsstilsbranchen er Danmarks fjerdestørste eksportsektor, og da branchen er afhængig af messer og fysisk tilstedeværelse for at lukke et salg, er det nødvendigt at finde nye måder at skabe kontakt til kunderne.

En ny måde at præsentere produkter

 hvordan kan vi udvikle en digital løsning, der eliminerer – eller i hvert fald minimerer – behovet for store fysiske forsamlinger og stader tillader branchen at blomstre? Det nye projekt, Virtual Stage – Fashion and Furniture Forward, vil forsøge at finde en løsning på den udfordring. 

Virsabi er teknologisk partner i projektet, og med Virtual Stage vil vi afsøge grænserne for Virtual og Augmented Reality. Vi vil skabe en virtual platform, hvor designvirksomhederne kan præsentere deres produkter for indkøbere, butikker, producenter, influencere og medier fra hele verden. 

Oplevelser der aktiverer sanserne

Vi kan endnu ikke genskabe fornemmelsen og lugten, men med Virtual og Augmented Reality kan vi aktivere vores andre sanser og skabe forføreriske produktpræsentationer. Når vi oplever en præsentation med disse teknologier, er vi langt mere tilbøjelige til at være nærværende, fordybe os i oplevelsen, og huske den efterfølgende, end hvis vi bliver præsenteret for de samme informationer gennem traditionelle medier som papir, fotos eller video. 

På kort sigt er målet for projektet at teste løsninger, der styrker livsstilsbranchen og kompenserer for dens umiddelbare tab af eksport på grund af COVID-19. På lang sigt er målet, at de digitale løsninger, som kommer ud af projektet, skal hjælpe med at forny forsyningskæden og reducere både omkostninger, behovet for at rejse, og møbel- og modebranchens klimaaftryk. 

Projektets partnere

Projektet er finansieret af Industriens Fond. Partnerne er Lifestyle & Design Cluster (projektansvarlig), Virsabi, CBS – Institut for Digitalisering, og 3 Days of Design. 

Derudover deltager en række virksomheder fra livsstilsbranchen, som får mulighed for at promovere deres produkter og designs gennem Virtual Stage. 

Hvis du vil høre mere om projektet, så kontakt Michael Harboe hos Virsabi, mh@virsabi.com, og følg projektet på LinkedIn.

Kom i kontakt

Hos Virsabi er vi klar til at møde dine kunder, der hvor de befinder sig - derhjemme. Lad os snakke sammen om hvordan vi kan skabe den rigtige løsning for dig.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Vi bruger cookies til analyse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter, må vi antage, at du accepterer, og at du er tilfreds med det.