Teknologi transformerer turismen

At rejse er at leve. Det ved vi, at H. C. Andersen sagde, fordi vi har læst, at han gjorde det. Men hvad hvis han stod lige foran os og sagde det ansigt til ansigt?

Det kan han næsten. Vi har skabt en virtuel H. C. Andersen, og ved Dansk Natur- og Kystturismes Tech+Tourism konference i denne uge fik vi mulighed for at vise ham frem.

Vi fik også tal med en masse spændende mennesker om, hvilken rolle teknologi og Extended Reality (XR) kan spille i turistindustrien. Her er nogle idéer:

Skab en mindeværdig kundeoplevelse

Vi har ikke skabt en virtuel H. C. Andersen bare for at vise ham frem. Men som et eksempel på, hvordan vi kan puste liv i gammel historie og engagere publikum på en helt ny måde.

Når vi tager på ferie, tager vi af sted for at opleve en destination. Det er ikke XR’s formål at erstatte denne oplevelse – men XR kan forbedre den. Augmented Reality (AR) kan gøre netop det i forlystelsesparker, museer eller andre turistattraktioner.

Mulighederne for AR er uendelige – H. C. Andersen kan dele sin livshistorie foran dig, værdifulde museumsgenstande, der normalt er beskyttet bag glas, kan blive sat hvor som helst og blive vendt rundt, vendt på hovedet eller kigget ind i. Gæster på et hotel eller i en forlystelsespark kan opfordres til at udforske stedet ved at samle virtuelle genstande i området.

Personificeret storytelling er langt mere engagerende end at læse en tekst på en væg, og det skaber mindeværdige og interaktive oplevelser for dine kunder. Oplevelser, som de vil fortælle andre om, og som de vil vende tilbage til.

Virtual Reality er en oplevelse i sig selv

Nogle præstationer er så storslåede og unikke, at flere mennesker bør opleve dem. Men begivenheder som at vende hjem fra det ydre rum er noget, som hovedparten af os ikke har mulighed for – og det er en skam. Her hos Virsabi har vi bygget nogle unikke oplevelser, der er blevet attraktioner i sig selv.

Vi har leveret avancerede løsninger til både Danmarks Tekniske Museum og Red Bull Media World i Luzern. I Danmark har vi genskabt Andreas Mogensens hjemrejse fra det ydre rum, hvor du sidder ved siden af den danske astronaut i hans rumkapsel på vej tilbage til Jorden. Og i Schweiz kan du komme med Felix Baumgartner, mens han vover sig ud i sit utrolige spring fra stratosfæren.

Begge oplevelser er ekstremt virkelighedstro, og får gæsterne til at føle, at de selv var der. VR-installationerne er mindeværdige oplevelser i museet og fungerer som del af en større udstilling. Herunder ses et par billeder fra oplevelserne.

Red Bull Stratos Experience

Læs mere om casen

Red Bull Stratos Experience

Læs mere om casen

Red Bull Stratos Experience

Læs mere om casen
Tidligere
Næste

Fremvis ferieboliger virtuelt

Med avanceret Virtual Reality (VR) i høj kvalitet er det muligt at genskabe hyper-realistiske versioner af ferieboliger, sommerhuse eller hotelværelser. Det er et meget overbevisende skub imod en købsbeslutning.

En VR-version af et feriested er et langt mere engagerede medie end et 360-graders billede. I VR kan brugeren selv gå rundt og styre, hvad de vil se, hvilket giver dem en større grad af frihed og fleksibilitet. Det bliver en dynamisk oplevelse, hvor de selv kan udforske og interagere med stedet og får en langt bedre fornemmelse for ferieboligen.

Undervisning styrkes af VR

Hvordan forbereder man medarbejdere i et hotel eller på et krydstogt på det værste? Fordelene ved at bruge VR til undervisning er blevet understreget igen og igen til for eksempel onboarding af nye medarbejdere eller ved implementering af nye tiltag. I realistiske simulationer kan medarbejdere opleve og finde løsninger på forskellige scenarier med håndtering af besværlige gæster. I et hotel eller på et krydstogt kan det være utrolig værdifuldt i træningssituationer, som ellers er svære eller dyre at imitere, for eksempel ved håndtering af aggressive kunder, i tilfælde af brand eller andre krisesituationer.

Ved at gøre disse scenarier tilgængelige i VR kan medarbejderne øve sig på et bestemt scenarie, så mange gange de har brug for det uden ekstra omkostninger. Derudover betyder VR’s betagende miljø, at læringsoplevelsen er meget mere engagerende, hvilket gør processen mere effektiv. I VR er undervisningen også tilgængelig på et hvilket som helst tidspunkt, hvilket gør det utrolig fleksibelt.

Fjern sprogbarrierer

Fælles for alle ovenstående XR-løsninger er, at de kan laves i utallige sprogvariationer. Potentialet i det er kæmpe stort. Turistattraktioner med guides, skilte og navigation, selv træning af medarbejdere kan blive tilpasset til det sprog, der er brug for.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Vi bruger cookies til analyse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter, må vi antage, at du accepterer, og at du er tilfreds med det.