Virsabi divider

Gør offshore sikkerhed bedre med træning i VR

VR Safety er navnet på det virtual reality sikkerhedstræningsværktøj, som Virsabi har bygget til to danske maritime uddannelsesinstitutioner. Værktøjet lader eleverne opleve situationer, hvor sikkerhed spiller en stor rolle, og hvor deres viden kan blive testet, inden de sætter fod på et skib.

Virtual Reality Træning

SIMAC og Marstal Navigationsskole

Forbedrer faglige kvalifikationer.

Virkelighedsfølelse og interaktion fuldfører læringen

Safety first. Dette er et vigtigt mindset i mange industrier – inklusiv den maritime. To maritime uddannelsescentre, SIMAC og Marstal Navigationsskole (MARNAV) har taget sikkerhedstræning til et højere niveau. Deres ambition var at gøre sikkerhedstræning mere effektivt og tilgængeligt.

Virsabi hjalp dem med at nå deres ambition ved at udvikle et sikkerhedstræningsværktøj i virtual reality. Dette værktøj er til SIMAC og MARNAV’s elever, og skal forberede dem på alle de kritiske situationer, som kan opstå på et skib.

I VR Safety møder eleverne en animeret mentor, der guider dem igennem sikkerhedstræningen ombord på skibet. Tale, ansigtsudtryk og kropssprog er alle taget i brug ved deling af information, instruktioner og for at hylde korrekt udførte opgaver. Eleverne skal identificere korrekte og ukorrekte handlinger, som udføres af de animerede karakterer.

Virkelighedsfølelse og interaktion fuldfører læringen

Men hvorfor ikke bare lave en træningsvideo? Selvom universet oplevet i VR, har en tegnefilmslignende udstråling, betyder følelsen af tilstedeværelse i universet, at eleverne husker informationen bedre. I sidste ende får eleverne mere ud af træningsværktøjet i VR, end hvad en træningsvideo kan opnå.

Følelsen af tilstedeværelse og interaktivitet har flere gange vist sig at være årsagen til, at VR i højere grad, hjælper med at få læringen til at blive siddende.

De animerede karakterer spiller også en stor rolle, når det kommer til VR’s stærke læringsretention. Under udviklingen af VR Safety testede vi forskellen mellem at benytte voice-over og animerede karakterer. Vi kom frem til at elever både forstod og huskede mere af, hvad de hørte når informationen kom fra animerede karakterer, frem for kun voice-over.

En tilføjelse til klasselokaleundervisning

Af og til bruges VR-træningsværktøjer som erstatning for traditionel undervisning i et klasselokale. F.eks. i tilfælde hvor en instruktør eller underviser ikke kan være til stede.

I andre tilfælde er VR-træningsværktøjer et supplement til klasselokalet, hvilket netop er hvad VR Safety er. Undervisere hos SIMAC og MARNAV bruger VR Safety som et værktøj til at eksponere eleverne for situationer, som de ikke kan opleve i klasselokalet. Efterfølgende kan oplevelsen diskuteres åbent i klassen, hvor eleverne kan reflektere over scenarierne, som de få øjeblikke før stod overfor i deres VR-headsets.

Vi har bygget VR Safety i samarbejde med Green-Jacobsen, den maritime rådgiver inden for maritim sikkerhed, der sikrede at VR Safety blev udviklet med det rette indhold. Projektet er støttet af Den Danske Maritime Fond.