Sådan kan animerede karakterer forbedre VR-træningsoplevelser

Du sidder i et undervisningslokale eller foran din computer. Nogen forklarer dig en lang og kompliceret sikkerhedsprocedure. Hvor meget af den kan du huske bagefter? Ikke nok, hvis du er, som vi mennesker er flest. Det er derfor, vi bruger Virtual Reality til at hjælpe virksomheder og undervisningsinstitutioner med at undervise og træne deres medarbejdere og studerende.

VR giver os nemlig muligheder, der overstiger, hvad der er muligt i videoer, manualer og endda virkeligheden, hvilket gør det til et godt træningsværktøj. For nylig begyndte vi at bruge animerede karakterer i VR-træningsoplevelser, fordi vi opdagede, at folk har en tendens til at glemme det, de får at vide gennem lyd eller skrift. Og det virker.

En positiv effekt på indlæringen

Ved at teste på en gruppe søfartsstuderende fandt vi ud af, at vi kan øge indlæringen signifikant ved at bruge animerede karakterer i VR-træningsoplevelser. Tilføjelsen af karakterer gør træningen mere sjov, og vigtigere endnu øger det effektiviteten af træningen.

Instruktioner og information, der bliver givet i VR-træning, er afgørende for læringen. Derfor var det en vigtig opdagelse for os, da vi fandt ud af, at seere forstår og husker mere af det, de hører, når de hører det fra animererede karakterer i stedet for gennem en voice over.

Et menneskeligt aspekt

Som mennesker reagerer vi på sociale og følelsesmæssige signaler. Og når vi kombinerer verbal kommunikation med tilstedeværelsen af en karakter, med alt hvad det indebærer, tilføjer det et menneskeligt aspekt til oplevelsen. Det øger vores hukommelse og forståelse af for eksempel instruktioner.

“Det er vores oplevelse, at vi øger effekten af den information, der bliver givet i oplevelsen, når vi kan tilføje følelser gennem for eksempel ansigtsudtryk og kropssprog,” siger David Schmidt, animator hos Virsabi.

Det er vigtigt, at det sker så flydende som muligt, når for eksempel en animeret instruktør smiler og peger på en genstand i en VR-træningsoplevelse. Derfor tager vores animatorer deres specialistviden i brug, når de animerer karakterer ned til den mindste detalje.

Brugt i praksis

Vi har udviklet VR Safety, et værktøj til sikkerhedstræning, hvor animerede karakterer tager seeren igennem sikkerhedstræningsøvelser. SIMAC, Danmarks største maritime uddannelsesinstitution, burger VR Safety til deres maritime studerende som en del af et projekt i samarbejde med Marstal Navigationsskole.

Træningen i projektet, der desuden er støttet af Den Danske Maritime Fond, indebærer, at den studerende tager et par VR-briller på og er placeret i et maritimt træningsscenarie, hvor han eller hun skal udpege korrekte og forkerte handlinger, som animerede karakterer udfører. Med VR Safety som sit værktøj gør underviseren træningen i undervisningslokalet mere levende.

En af de animerede karakterer, den studerende møder i scenariet, er en animeret mentor, der tager den studerende gennem sikkerhedstræningen ombord på et skib. Her bliver tale, ansigtsudtryk og kropssprog brugt til at give både information, instruktioner og ros efter korrekt udførte øvelser.

Gevinsten ved at bruge animerede karakterer i VR Safety er mere effektiv sikkerhedstræning. På den måde sparer SIMAC penge, mens de studerende kan komme hurtigere til søs.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Vi bruger cookies til analyse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter, må vi antage, at du accepterer, og at du er tilfreds med det.