Oplev Felix Baumgartner’s spring fra stratosfæren i VR
Felix Baumgartners utrolige spring ud i stratosfæren fra en heliumballon i næsten 39 kilometers højde kan nu opleves af alle i Hyper Reality. Oplevelsen er åben for besøgende i Red Bull Media World i det Schweiziske Trafikmuseum i Lucerne.
Hyper Reality Oplevelse
Red Bull Oplevelse
Adrenalinsus
Springet fra Virtual til Hyper Reality
Flere end 12 millioner mennesker så med, da Felix Baumgartner sprang ud stratosfæren den 14. oktober, 2012. Nu kan besøgende i Red Bull Media World komme helt tæt på begivenheden og selv prøve Baumgartners spring i en imponerende Hyper Reality oplevelse.
Virsabi har udviklet en installation, der gennem seks fordybende scener giver de besøgende en realistisk fornemmelse af, hvad Baumgartner oplevede, da han sprang.
Udstyret med et par Virtual Reality briller, en Hyper Reality stol, en MIDI-styret blæser og to slags haptisk feedback lever de besøgende sig fuldt ind i oplevelsen.
Som besøgende træder du træder ind i hangaren for at forberede dig, du er sammen med Baumgartner i hans rumkapsel, du står i døren klar til springet, og du flyver ved siden af ham, mens I sammen dykker mod jorden med 1.357,64 km/t, før Baumgartner udløser sin faldskærm.
Gaze-point og bevægelses-input
Gennem detaljeret high-end 3D-grafik, der udnytter kraften fra Unreal Engine, samt 3D-lyd, bliver de besøgende ført ind i fortællingen og dramaet i springet.
For at gøre oplevelsen interaktiv har vi kombineret Oculus Rift headsettet med en Leap Motion sensor, som tracker brugerens hænder og leverer et visuelt input til oplevelsen. Der er ikke brug for fysiske controllers, da bevægelsessensoren genkender dine hænder og giver dig rumdragtshandsker, som du skal bruge til at aktivere knapper i kapslen for at fortsætte.
En oplevelse for flere sanser
Den specialdesignede stol har en Buttkicker transducer under sædet, som løfter rejsen til en oplevelse for flere sanser. Stolen er udstyret med forskellige slags haptisk feedback, der understøtter lyden og det visuelle.
En kraftig blæser over sædet bidrager også til, at du mærker vibrationerne i Felix’ kapsel og vinden i håret, når han springer.
Skub grænserne og gør det umulige
I arbejdet med dette projekt var vi inspirerede af den fantastiske bedrift, som Felix Baumgartner gennemførte i Red Bull Stratos-projektet. Hvis Baumgartner og hans team kunne bryde grænserne for det mulige, så kunne vi gøre det samme!
Med passion og determination tog vi teknologien så langt, vi overhovedet kunne og arbejdede hårdt på at gøre denne VR-oplevelse lige så mindeværdig, som det var at se Baumgartner springe i 2012.
I korte træk
- Stratos VR-oplevelsen kombinerer high-end grafik og 3D-lyd med bevægelses-input og to slags haptisk feedback.
- Stolen er særligt udviklet, vejer et par hundrede kilo og kræver kun et almindeligt strømstik. Buttkicker-elementet i stolen forvandler lyd i lavfrekvens til vibrationer med en styrke og frekvens, der matcher bassen.
- Detaljeret 3D-grafik bliver leveret ved at udnytte Unreal Engines kraft.
- Oplevelsen bruger et Resonance Audio plugin, som gør det muligt at give lyden et tredimensionelt udtryk samt skabe en simulering af akustik.
- Blæseren, der simulerer luftstrømmen, er styret med Unreals MIDI-plugin.
- Oplevelsen genstarter automatisk mellem hver tur, da den kan registrere, når Oculus Rift-brillerne ikke har været brugt i et stykke tid.