Nærenergi sætter gasanlæg i drift ved hjælp af Augmented Reality

Coronakrisen har fremskyndet brugen af fjernsupport ved hjælp af Augmented Reality. Nye anlæg til biogas til busser i Hadsund og Brønderslev bliver sat i drift med teknisk assistance fra Søborg, Norditalien og Sydkorea, hvor eksperter kan guide den lokale montør udstyret med HoloLens 2, se hvad han ser, og tegne i hans synsfelt.

Servicemontøren i Hadsund er udstyret med HoloLens 2, og på Nærenergis kontor i Søborg ved København følger adm. direktør Jacob Himmelstrup og driftschef Dan Madsen hver bevægelse. Montøren er ved at klargøre et nyt anlæg, hvor 13 regionale busser om få dage kan tanke biogas. Gennem det indbyggede kamera i brillerne kan Jacob og Dan se det samme som montøren, de kan tegne i hans synsfelt, og de kan tale sammen.

Normalt når Nærenergi sætter den slags anlæg i drift, får de besøg af teknikere fra leverandører i Norditalien og Sydkorea. Men med rejserestriktionerne som følge af corona har virksomheden skullet tænke anderledes i en fart for at overholde tidsplanen, og sørge for at fyldeanlægget leveres som aftalt. Montøren skal videre til Brønderslev og sætte et tilsvarende anlæg i drift, og derfra videre til Esbjerg, og derfra til Jönköping i Sverige.

Fjernsupport via Teams og HoloLens 2

Løsningen blev fjernsupport ved hjælp af Augmented Reality (AR) og HoloLens 2. HoloLens 2 er en AR-brille fra Microsoft, og fjernsupporten foregår gennem et helt almindeligt Teams-møde, hvor eksperterne fra Italien og Sydkorea også kan logge på.

”Vores partner fra Sydkorea er kompressorekspert. Han kender hver en stump og har fuldstændig styr på tryk, temperatur, og alt hvad der kan skrues på. Førsteprioritet er stadig at få ham til landet, men når han kan se alt, hvad montøren laver, kan han guide montøren rundt på anlægget og sikre sig, at vi ikke overser noget. Eksperten fra Italien er leverandør af kompressorens styretavle, og mens programmet er loadet ind i PLC’en på forhånd, skal det stadig konfigureres med de rigtige set-punkter. Ved at have begge eksperter til stede samtidig, sikrer vi en effektiv koordinering af automation og teknik,” siger Jacob Himmelstrup.

Den koordinering bliver i det her tilfælde klaret delvist online, og det har været en god oplevelse for alle involverede.

”Teknikken kørte upåklageligt, og både dem på siten og os på kontoret havde en god oplevelse. Alene det at montøren går en tur rundt på området, og vi kan se hans synsfelt, mens vi kommunikerer, giver en langt bedre fornemmelse af tilstedeværelse, end hvis han for eksempel filmede med en mobiltelefon,” siger han. 

Teknikken tiltrækker de bedste montører

At Nærenergi kunne rykke hurtigt og udnytte mulighederne i fjernsupport via Augmented Reality skyldes, at virksomheden allerede inden coronaen ramte var i gang med at udvikle en løsning til deres kørende servicemontører.

”Vi er ekstremt afhængige af vores servicefolk i marken. De er vores ansigt udadtil, og vores mål er at opbygge en franchisemodel med en række mindre, uafhængige servicemontører. For at tiltrække de bedste skal vi kunne tilbyde dem noget ekstra. Med sådan et par AR-briller kan vi spare dem for en masse arbejdsgange. De får fanget og dokumenteret alle de små ting, mens de står i det og behøver ikke bruge tid på at udfylde Word-dokumenter efterfølgende. Hvis der mangler en O-ring, er det bare at tage et billede med en stemmekommando, og så har kontoret den dokumentation, de behøver for at skaffe det, som mangler. Vi kan lave intuitive workflow guides, og vi kan lave afkrydsningslister, hvor de kan krydse punkterne af ved at knipse med fingrene, mens de udfører arbejdet, så de ikke skal sidde og udfylde servicebogen bagefter,” siger den administrerende direktør, der heller ikke lægger skjul på, at han forventer en økonomisk gevinst af at tage teknologien til sig.

”Vi ønsker at tredoble vores omsætning, og det kræver innovation. Som en lille dansk virksomhed er vi nødt til at være helt med fremme på den teknologiske udvikling, ellers mister vi vores konkurrenceevne. Vi var godt i gang med planlægningen af det her forløb, men det er jo typisk sådan noget som corona, der skal til, før vi sætter turbo på, og på den måde får vi forhåbentlig vendt situationen til en konkurrencefordel,” siger han.

Skal virke hver gang

En væsentlig forudsætning for, at fjernsupporten er gået godt under indkøringen af tankstationerne i Hadsund og Brønderslev, og at montørerne vil tage brillerne til sig, er, at teknikken fungerer. Derfor har Nærenergi indledt et samarbejde med Virsabi, der hjælper virksomheder med at udnytte forretningspotentialet i Virtual og Augmented Reality.

”Vi får kun succes med det her, hvis teknikken spiller. Hvis vi har en montør stående i vandret regn i Brønderslev, der skal lave et olieskift på et anlæg sidst på eftermiddagen, når han allerede burde have været hjemme og hentet børnene, så kan sådan et par AR-briller være redningen, fordi han kan få hjælp, så det kan gå stærkt. Men så skal brillerne altså ikke først igennem en softwareopdatering eller have bøvl med internethastigheden. Vi skal over i et industri-miljø, hvor det bare virker, og der har Virsabi blandt andet hjulpet os med at sikre, at licenserne er i orden og infrastrukturen på plads, så vi har de rigtige internetforbindelser ved alle vores anlæg,” siger Jacob Himmelstrup.

Kom i kontakt

Send os en mail på vr@virsabi.dk, så ringer vi dig op og tager en snak om mulighederne.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Vi bruger cookies til analyse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter, må vi antage, at du accepterer, og at du er tilfreds med det.