Metaverse

Metaverset bliver beskrævet som det næste skridt i udviklingen af internettet. Men hvad er metaverset egentlig, og hvad vil det blive til?

Hvad er metaverset?

Der findes faktisk ikke en enkelt definition af Metaverset, da Metaverset ikke kun er én ting. Det er baseret på mange platforme, teknologier, indgangspunkter og oplevelser og vi er kun i den spæde start af Metaversets udvikling. Bliver det det nye World Wide Web eller vil det bestå af små forskellige decentrale metaverser? 

Copenhagen Institute for future studies mener, at de Metaverser vi ser i dag blot er ”betaverses” og det globale konsulenthus McKinsey & Co. definerer gaming industrien som ”proto-metaverses. Så hvordan skal du egentlig forholde sig til ordet ”Metavers”. 

Du kan se Metaverset som en paraplybeskrivelse for dét, der sker, når den fysiske og digitale verden smelter sammen i en virtuel eller hyper-realistisk verden og grænser ikke længere eksisterer – det er en phygitalkreativ, fordybende 3D oplevelse, hvor alt er muligt. Brugere kan f.eks. udforske miljøet, omgivelser og produkter, rejse til virtuelle destinationer, interagere med hinanden, skabe indhold, uddanne sig, shoppe, deltage i møder og events eller spille spil.

History of the Metaverse
Mckinsey & Co. “Value creation in the metaverse” 2022

Metaverse i fremtiden

Fremtidens forbrugere i Metaverset

Med ny teknologi, opstår nye markeder, nye kundetyper og nye muligheder. Både nu men endnu mere på sigt. Fremtidens forbrugere er generation Alpha. De er født efter 2010, direkte ind i den digitale verden og har en helt anden opfattelse af, hvad der er virkeligt. Er du kar til det?

Shoppingoplevelser i VR bliver netop oplevelser. Kunderne kan se produktet fra alle vinkler, komme helt tæt på det, få sælgere til at fortælle om det, og i mange tilfælde sikkert også selv ændre på designelementer.

Internetannoncer får også et nyk opad i metaverset. På grund af den øgede fornemmelse af rumlighed vil mulighederne for annoncer kunne glide endnu bedre ind i det univers, som forbrugerne bevæger sig rundt i. I stedet for statiske placeringer, som annoncer oftest har på internettet i dag, kan annoncer vise sig for forbrugerne i en endnu mere relevant – og også mindre forstyrrende – kontekst.

Så hvordan ser fremtidens Metavers ud? Hvordan vil metaverset blive reguleret, og af hvem? Hvordan vil de sociale dynamikker blive og hvordan vil det påvirke vores samfund? Hvad bliver rollerne for de individuelle brugere, fællesskaber, platformejere og endda regeringer? 

meta quest 2 virtual reality (VR) headset virsabi female

Metaverse Nyheder

Metaverse experience

Metaverset teknologier

Man kan opleve Metaverset gennem forskellige teknologiske devices som f.eks. Oculus Rift, Metaquest Pro, Varjo XR, Hololens og Google Cardboard eller simpelthen via en browser

Læs mere »

Vil du udforske Metaverse mulighederne i din organisation?

Send os en email eller ring +45 3323 2203

Virsabi er et virtual reality studio. En teknologisk enhed af strateger, udviklere og kreative, og en af de første Virtual Reality dedikerede firmaer, der tilbyder virksomheds konsultationer, rådgivningsarbejde og teknisk udvikling til anvendelse af Virtual Reality, Augmented Reality og Mixed Reality.

Hold dig opdateret

Få nyheder om VR og AR på Linkedin