
Metaverset teknologier
Man kan opleve Metaverset gennem forskellige teknologiske devices som f.eks. Oculus Rift, Metaquest Pro, Varjo XR, Hololens og Google Cardboard eller simpelthen via en browser
Metaverset bliver beskrævet som det næste skridt i udviklingen af internettet. Men hvad er metaverset egentlig, og hvad vil det blive til?
Der findes faktisk ikke en enkelt definition af Metaverset, da Metaverset ikke kun er én ting. Det er baseret på mange platforme, teknologier, indgangspunkter og oplevelser og vi er kun i den spæde start af Metaversets udvikling. Bliver det det nye World Wide Web eller vil det bestå af små forskellige decentrale metaverser?
Copenhagen Institute for future studies mener, at de Metaverser vi ser i dag blot er ”betaverses” og det globale konsulenthus McKinsey & Co. definerer gaming industrien som ”proto-metaverses”. Så hvordan skal du egentlig forholde sig til ordet ”Metavers”.
Du kan se Metaverset som en paraplybeskrivelse for dét, der sker, når den fysiske og digitale verden smelter sammen i en virtuel eller hyper-realistisk verden og grænser ikke længere eksisterer – det er en ”phygital” kreativ, fordybende 3D oplevelse, hvor alt er muligt. Brugere kan f.eks. udforske miljøet, omgivelser og produkter, rejse til virtuelle destinationer, interagere med hinanden, skabe indhold, uddanne sig, shoppe, deltage i møder og events eller spille spil.
Metaverse i fremtiden
Med ny teknologi, opstår nye markeder, nye kundetyper og nye muligheder. Både nu men endnu mere på sigt. Fremtidens forbrugere er generation Alpha. De er født efter 2010, direkte ind i den digitale verden og har en helt anden opfattelse af, hvad der er virkeligt. Er du kar til det?
Shoppingoplevelser i VR bliver netop oplevelser. Kunderne kan se produktet fra alle vinkler, komme helt tæt på det, få sælgere til at fortælle om det, og i mange tilfælde sikkert også selv ændre på designelementer.
Internetannoncer får også et nyk opad i metaverset. På grund af den øgede fornemmelse af rumlighed vil mulighederne for annoncer kunne glide endnu bedre ind i det univers, som forbrugerne bevæger sig rundt i. I stedet for statiske placeringer, som annoncer oftest har på internettet i dag, kan annoncer vise sig for forbrugerne i en endnu mere relevant – og også mindre forstyrrende – kontekst.
Så hvordan ser fremtidens Metavers ud? Hvordan vil metaverset blive reguleret, og af hvem? Hvordan vil de sociale dynamikker blive og hvordan vil det påvirke vores samfund? Hvad bliver rollerne for de individuelle brugere, fællesskaber, platformejere og endda regeringer?
Man kan opleve Metaverset gennem forskellige teknologiske devices som f.eks. Oculus Rift, Metaquest Pro, Varjo XR, Hololens og Google Cardboard eller simpelthen via en browser
Metaverset – et univers af forretningsmuligheder Metaverset vil mangedoble, hvad internettet har betydet for handel og forretningsmuligheder. Nye og eksisterende teknologier vil fusionere og skabe
Nyt samarbejde mellem Meta og Microsoft løfter den næstbedste mødeform mod nye højder. VR og MR smelter sammen og åbner vilde muligheder for virtuelt samarbejde.
Forbrugerne er ligeglade med, at eksperterne hverken kan blive enige om, hvad metaverset er, eller om det overhovedet bliver til noget. De er klar til
Google Glasses – eller Glassholes – lyder måske bekendt, og det er der en god grund til. Google Glasses blev lanceret for næsten 10 år
Hvad er metaverset, og hvad betyder det for din virksomhed? Skal metaverset indgå i jeres strategi, når det ikke eksisterer endnu, og hvorfor kan det
Virsabi er et virtual reality studio. En teknologisk enhed af strateger, udviklere og kreative, og en af de første Virtual Reality dedikerede firmaer, der tilbyder virksomheds konsultationer, rådgivningsarbejde og teknisk udvikling til anvendelse af Virtual Reality, Augmented Reality og Mixed Reality.
Bredgade 28 B, 2.
1260 København
Danmark
© 2022 Virsabi® – Virtuel virkelighed i erhvervslivet. Alle rettigheder forbeholdes.