Lær at håndtere ubehagelige kunder

VR er god til at træne unge medarbejdere i at håndtere konflikter. For 7-Eleven og DSB har vi bygget en proof of concept, hvor unge medarbejdere bag disken lærer at håndtere truende kunder.

Fordi VR føles virkeligt, fremkalder oplevelsen stærke følelser. Men det foregår i et sikkert miljø, hvor de unge medarbejdere kan træne forskellige måder at håndtere kunder på, så de kan nedtrappe konflikterne.

Som noget helt unikt sker interaktionen i denne VR-oplevelse gennem tale. Brugerne kan derfor føre en realistisk samtale, hvilket højner både fordybelsen og læringen.

Virtual Reality Oplevelse

7-Eleven

Træning af Ansatte

Hvorfor: Sikker træning af ubehagelige situationer

7-Eleven har overtaget meget af DSB’s billetsalg. Derfor er det ofte unge medarbejdere, måske endda i deres første job, som både skal lange pizza slices og Pepsi Max over disken og hjælpe kunder med billetter og rejsespørgsmål.

Derfor er risikoen stor for, at de bliver mødt af travle , som ikke altid opfører sig helt efter Emma Gads forskrifter. Og derfor har de unge mennesker brug for at lære, hvordan de kan nedtrappe potentielle konflikter og truende situationer.

Virtual Reality (VR) er et fremragende værktøj til at træne lige præcis den slags situationer. I stedet for at lukke en 7-Eleven og træne ekspedienten, kan medarbejderen med et VR-headset på hovedet stå i en tro kopi af en butik og opleve besøg af ubehagelige kunder.

Fordi VR føles så virkeligt, fremkalder truende adfærd ubehagelige følelser, som er meget naturtro. Forhåbentlig bliver det aldrig hverdag for ekspedienten, men situationen kan trænes igen og igen, ind til den mest konfliktnedtrappende respons sidder på rygraden.

Ved at træne forskellige situationer på forskellige måder styrkes medarbejderen i at håndtere konflikter. Det bidrager til et godt og sikkert arbejdsmiljø og øger arbejdsglæden.

Hvad: Realistisk oplevelsen i en 7-Eleven

VR-oplevelsen er en POC (Proof of Concept) udviklet for DSB og 7-Eleven. I oplevelsen er du en ekspedient bag disken i en 7-Eleven.

En ældre dame ønsker at købe Panodiler, mens en travl og tydelig irriteret herre står bag hende i køen. I ekspeditionen af damen er der også lagt et lille læringselement ind, da hun beder om flere æsker smertestillende piller, end det er lovligt at sælge i håndkøb.

Den realistiske kopi af butikken, komplet med pizza-stykker, bagværk, køleskabe, skydedøre og andet interiør, giver en øjeblikke fornemmelse af at være i en rigtig 7-Eleven butik – og faktisk er den en virtuel kopi af en butik i København. Og det bliver ekstra ubehageligt, når den irriterede herre længer sig ind over skranken og skælder ud.

Oplevelsen kan udbygges med både flere personer og flere konfliktfyldte situationer. På den måde kan ekspedienterne træne så mange situationer som muligt lige så mange gange, de har tid og lyst, og dermed reagere instinktivt, når de skal nedtrappe en potentiel konflikt. Træningen kan også indeholde andre oplæringselementer som at finde rundt, overholde hygiejnereglerne eller endda lave en hotdog.

Hvordan: Samtale øger den naturtro fornemmelse

I oplevelsen taler kunden til dig, hvorefter du bliver præsenteret med forskellige svarmuligheder. Oplevelsen bliver ekstra realistisk af, at du kan sige svaret højt og dermed få oplevelsen af at føre en realistisk samtale med kunder. Det er en af de første VR-oplevelser i verden, hvor den teknologi er taget i brug.

”Stemmestyringen gør det ekstremt nemt for medarbejderne at komme i gang med oplevelsen og begynde at lære noget. Medarbejderne skal bare have headsettet på, og al interaktion foregår nemt og intuitivt enten med hænderne eller med stemmen – selv personer, der aldrig har prøvet VR før, kan med det samme koncentrere sig om læringsoplevelsen uden at skænke teknikken en tanke,” siger Jakob Håkonson, Experience Designer hos Virsabi.

Virsabi kan bygge realistiske virtuelle miljøer af alle tilsvarende butikker, lokaler og områder, hvor mennesker har behov for at træne og forbedre interaktioner med andre mennesker eller materiel. Kontakt os og find ud af, hvordan vi kan forbedre jeres træning og oplæring og videreudvikle på jeres eksisterende processer og systemer.

virsabi logo
virsabi logo
virsabi logo
virsabi logo

Vil du vide mere?

Virsabi er en virksomhed, der udforsker krydsfeltet mellem kreativitet og teknologier og er en af ​​de første Virtual – og Augmented Reality dedikerede virksomheder, der tilbyder både forretningsrådgivning og teknisk udvikling til udnyttelse af Virtual Production, Virtual Reality, Augmented Reality, Mixed Reality og andre nye visualiseringsteknologier.