Kom med en tur i metaverset
Hvad er metaverset, og hvad betyder det for din virksomhed? Skal metaverset indgå i jeres strategi, når det ikke eksisterer endnu, og hvorfor kan det betale sig at producere indhold til en platform, som ingen ved, hvordan kommer til at se ud? Vi stiller spørgsmål og giver svar lige her.
Metaverse
Business Solution
Tech Insights
Hvad er metaverset?
Vores arbejde tager udgangspunkt i, at metaverset er en version af internettet, hvor du i langt højere grad tilgår information, services, ydelser og sociale aktiviteter via virtual, augmented og mixed reality (VR, AR og MR).
Du kan stadig tilgå internettet via din pc, telefon og tablet, men du vil i højere grad bruge briller eller andre former for headsets, hvor du enten er fuldt fordybet i oplevelsen (VR), eller hvor informationerne blender ind i omgivelserne eller lægger sig som et lag af data ovenpå varen, bygningen, kunstværket eller et hvilket som helst andet objekt (AR og MR). De samme informationer vil du kunne tilgå som et lag ovenpå virkeligheden på din telefon.
Så i første omgang er den store forskel på internettet og metaverset den måde, du tilgår det på. Eller sagt på en anden måde: I gamle dage ringede vi op til internettet. I dag er vi “på internettet”. I morgen – i Metaverset – er vi “i internettet.”
Hvad kan jeg i metaverset?
Teknologien åbner nye muligheder for at samarbejde uden at være fysisk sammen. Med VR eller MR vil I få en oplevelse af, at I kan samarbejde om og interagere med den samme 3D-model, tegne på det samme whiteboard, og udveksle filer og informationer mere smidigt end ved møder på Teams eller Zoom i dag.
Metaverset åbner også nye muligheder for sociale aktiviteter som for eksempel at deltage i en live koncert sammen med dine venner. Selv om I fysisk befinder jer forskellige stedet i verden, vil I have en fornemmelse af, at I deler oplevelsen ved siden af hinanden, og I vil kunne tale sammen, gestikulere til hinanden og kigge hinanden i øjnene.
Hvornår kommer metaverset?
Det vilde er, at alt det beskrevet ovenfor kan vi faktisk allerede i dag. Så på en måde er det her allerede, og på en måde ligger det nogle år ude i fremtiden.
Metaverset får ikke en ’grand opening’. Det vil komme snigende ind på os i takt med, at tjenester og services målrettet VR, AR og MR udvikles og implementeres. Måske ender den glidende overgang med at betyde, at udtrykket metaverse dør ud. Lige som du ikke tænker på, at du ’går på internettet’, hvis du slår en adresse op på Google Maps på din telefon, vil du formentlig heller ikke tænke over, at ’du går i metaverset’, når du til den tid udnytter en tilgængelig tjeneste.
Hvad betyder metaverset for min virksomhed?
Metaverset er en del af den teknologiske udvikling, og den teknologiske udvikling skal alle virksomheder følge med i og forholde sig til for at forblive relevante, både over for kunderne og i forhold til at være konkurrencedygtige på jeres interne forretningsprocesser. Vi gennemgår nogle af de vigtigste punkter nedenfor.
Metaverset som salgskanal
Metaverset bliver e-commerce på speed. Forbrugerne kommer meget tættere på at få fornemmelsen af, at de kan prøve en vare, inden de køber den, når de for eksempel kan prøve tøj på deres avatar, som naturligvis er modelleret efter deres egne kropsmål.
Shoppingoplevelser i VR bliver netop oplevelser. Kunderne kan se produktet fra alle vinkler, komme helt tæt på det, få sælgere til at fortælle om det, og i mange tilfælde sikkert også selv ændre på designelementer. Med udviklingen inden for Industry 4.0 vil de dygtigste virksomheder koble sådan en feature sammen med deres produktionsapparat, så mulighederne for individuelle produkter vil eksplodere. Fordi forbrugerne kan interagere med produkterne i fotorealistiske 3D-modeller, vil det være langt mere attraktivt og intuitivt at individualisere alt fra møbler til sportsudstyr, end det er på en pc eller telefon.
Selv inden for retail vil metaverset få en betydning. Med din telefon eller dine AR-briller kan du få vist detaljer om en vare blot ved at kigge på den. Det kan være alt fra sidste salgsdato på piskefløden til emissioner pr. kilometer på din næste bil, eller hvor bomulden er plukket til trøjen på bøjlen.
Metaverset som markedsføringskanal
Internetannoncer får også et nyk opad i metaverset. På grund af den øgede fornemmelse af rumlighed vil mulighederne for annoncer kunne glide endnu bedre ind i det univers, som forbrugerne bevæger sig rundt i. I stedet for statiske placeringer, som annoncer oftest har på internettet i dag, kan annoncer vise sig for forbrugerne i en endnu mere relevant – og også mindre forstyrrende – kontekst.
Arbejder du med markedsføring inden for B2B, byder metaverset på langt bedre muligheder for at vise selv meget store maskiner frem eller besøge utilgængelige steder som avatarer. VR er allerede populært på messer i dag, fordi gæsterne får mulighed for at fordybe sig i en oplevelse. Men det kan også skabe kø, og brugeren er alene om sin oplevelse. I metaverset vil en guide kunne tage en eller flere gæster med på en tur til for eksempel fabrikken, en offshoreplatform eller en afsidesliggende mine – og det uanset om de er fysisk til stede på messen eller ej.
Metaverset til træning og oplæring
Nye medarbejdere starter med en tur i metaverset. Her kan de møde virksomhedens fremmeste specialister inden for ethvert felt uden at rejse, og de kan hilse på ledere og kolleger fra hele verden.
Træning i VR vinder allerede stort indpas i dag, og med metaverset vil den træning blive endnu bedre og endnu mere fordybende. De får træning i svære opgaver, som de kan øve sig i lige så mange gange, det er nødvendigt, ind til sikkerheden er på plads. De kan øve sig alene, i grupper eller med en specialist ved deres side til at guide dem. Det bliver stort, det bliver spændende, og det øger sikkerheden gevaldigt inden for risikable arbejdsopgaver.
Hvorfor skal vi gå i gang med at producere indhold nu?
I skal i gang nu, fordi gevinsterne ved at bruge AR, VR og MR til salg, markedsføring, træning og samarbejde allerede er veldokumenterede. Så de tiltag, I udfører nu, giver umiddelbart gevinst. Samtidig giver tiltagene jer et forspring, når metaverset en dag har sneget sig ind på forbrugerne. Laver I 3D-modeller i AR af alle jeres produkter i dag, får I adgang til umiddelbare gevinster og har samtidig et stort forspring i forhold til jeres konkurrenter, der skal starte fra scratch, når forbrugeren en dag bevæger sig lige så naturligt rundt i metaverset, som de bevæger sig rundt på internettet i dag.