Virsabi divider

Jabra sætter fart på oplæring med VR

De flinke mennesker i Jabras kundeservice skal have styr på, hvordan kablerne forbindes i et næsten uendeligt antal lydprodukter i topkvalitet. Træning i virtual reality gør oplæringen af nye medarbejdere hurtigere og skaber engagement blandt medarbejderne.

Virtual Reality Træning

Jabra

Træning & Onboarding

Afspil video om jabra virtual reality (VR) experience equipment

Virtuel oplevelse, reel værdi

De fleste produkter fra Jabra er plug-and-play. Men nogle af de mere avancerede lydprodukter målrettet virksomheder giver alligevel ind i mellem udfordringer, som skal overkommes, inden kunderne kan nyde godt af den klare og gode lyd. I de tilfælde sidder kundeservice klar.

Derfor skal alle i Jabras kundeservice kunne hjælpe kunden eller den lokale tekniker med at få produktet op at køre på kort tid. For at sikre, at alle medarbejderne har den rette viden, implementerer Jabra nu et nyt program til oplæring baseret på virtual reality.

Inden nye medarbejdere møder op til holdundervisning, bliver de udstyret med et VR-headset. I headsettet introduceres de til seks af Jabras mest benyttede produkter og gennemgår de forskellige faser af, hvordan produkterne installeres korrekt.

”Med træningen i VR sikrer vi, at medarbejderne har et ensartet vidensniveau, inden vi begynder på det fysiske træningsforløb. På den måde har alle en grundlæggende forståelse for, hvordan vores produkter ser ud, hvordan de installeres, og hvordan man kommer udenom de typiske udfordringer,” siger Claus Holmbeck Madsen, Senior Product Knowledge & Learning Officer i Jabra.

Større engagement end ved e-læring

Inden forløbet med træning i VR har Jabra anvendt forskellige former for e-læring. At erstatte e-læring med træning i VR har en række fordele.

”VR er meget mere engagerende for medarbejderne. For de fleste mennesker er det her stadig ny teknologi, og det gør oplevelsen underholdende og engagerende i sig selv. Og som læringsværktøj har det flere fordele i forhold til almindelig e-læring. Først og fremmest bliver du ikke forstyrret – når først du tager VR-brillerne på, er du fuldt til stede i Jabra-universet. Du ser også produkterne i 3D og kan interagere med dem med dine hænder, og det fremskynder læringsprocessen,” siger han.

Som en del af oplevelsen i VR-træningen skal Jabras medarbejdere forbinde forskellige apparater med de rigtige kabler. Virsabi har udviklet oplevelsen, så medarbejderne skal samle de rigtige kabler op og forbinde dem til de rigtige indgange ved at bruge hænderne.

Hurtigere onboarding

At installere hardware i virtual reality vil naturligvis ikke give medarbejderne helt den samme fornemmelse, som hvis de havde haft de fysiske produkter i hænderne. Men fordi man bliver så opslugt af oplevelsen, når man har VR-headsettet på, er Claus Holmbeck Madsen sikker på, at medarbejderne nemmere kan genkalde sig produkterne, end hvis de kun havde set dem på en flad computerskærm. Derudover er træningen kun en del af oplevelsen.

”Det bliver også en del af vores onboarding-proces. At lade alle medarbejdere få fysisk adgang til alle vores produkter vil være noget af en logistisk udfordring, men på den her måde kan vi springe et par skridt over og sikre os, at alle medarbejdere bliver fortrolige med vores vigtigste produkter. Til at starte med er der seks produkter i oplevelsen, men vi kan nemt opdatere applikationen fra centralt hold og tilføje nye produkter og funktioner til alle headsets på alle lokationer. Det vil accelerere den tid, det tager for nye medarbejdere at blive bekendt med Jabra,” siger han.