Hvorfor vi stadig taler om Metaverset i 2025
Metaverset er fortsat relevant for virksomheder og organisationer, der ønsker at være førende i den digitale verden.
På dagen, hvor dette blev skrevet, offentliggjorde Meta kvartalsregnskabet for 1. kvartal 2025. Reality Labs, Metas enhed med ansvar for Quest virtual reality-headsettene og Ray Ban Meta Smart Glasses, rapporterede et tab på 4,6 milliarder USD.
Da administrerende direktør Mark Zuckerberg besluttede at ændre navnet og omdøbe virksomheden bag Facebook til Meta, brød al hypen om det fremtidige metaverse løs. Siden slutningen af 2020 har Reality Labs rapporteret akkumulerede tab på mere end 60 milliarder USD.
Med tab af denne størrelse, hvordan kan metaverset så stadig være relevant i dag?
Investeringerne fortsætter, og der komme hele tiden nye headsets
De store investeringer i metaverse-relaterede teknologier viser den strategiske betydning af immersive, digitale miljøer. foruden Meta fortsætter Apple, Microsoft, Nvidia og Google med at investere i udviklingen af enten wearables, teknologien til at drive immersive og samarbejdsorienterede oplevelser eller selve fremtidens indhold.
Meta har offentligt annonceret, at de arbejder på nye VR-headset og smartbriller, og rygterne går på, at Apple arbejder på en light-version af Vision Pro.
Selvom de ikke altid har ret, plejer de personer, der er ansvarlige for investeringer i disse virksomheder, at have en ret god retningssans med hensyn til fremtidige teknologier.
Arbejde og samarbejde er bedre i Metaverset
Fjernarbejde og hybridt samarbejde er en del af den moderne arbejdsplads. Møder på Teams, Zoom og lignende har frigjort en masse tid ved at erstatte unødvendige fysiske møder eller gøre det, der plejede at være telefon og conference calls langt bedre.
Metaverset tager online hybridsamarbejde til det næste niveau. At arbejde sammen i immersive rum tilbyder flere interaktive muligheder og en følelse af tilstedeværelse, der ikke kan matches af andre ikke-fysiske midler. Dette felt vil fortsætte med at udvikle sig.
“Efter at have arbejdet i XR-branchen i årevis har jeg set, hvordan teknologien udvikler sig mod flere multibrugeroplevelser. Uanset om det er til træning eller brand engagement, bringer hver ny multiplayer-udgivelse flere mennesker sammen om at interagere med hinanden i virtual reality. Det er præcis, hvad vi mener, når vi taler om Metaverse. Selvom udtrykket “Metaverse” kan ændre sig, forbliver visionen den samme – et fælles digitalt rum, hvor folk forbinder sig og samarbejder. Mark Zuckerberg og jeg ser begge denne fremtid tydeligt, og det er spændende at være en del af denne lidt usynlige, men transformative rejse,” siger Michael Harboe, CEO for Virsabi.
Data er overalt - hvem formår at bruge dem?
Smarte briller på markedet i dag kan allerede give dig data, hvor og hvornår du har brug for det. Fra produkter, fra bygninger, fra busser – fra hvad end du kan forestille dig.
Læs om vores oplevelse med ét mærke her .
En af metaversets kræfter er at lukke kløften mellem den fysiske og den digitale verden. Mulighederne for salg, markedsføring, viden og sikkerhedsforanstaltninger er ubegrænsede for dem, der knækker koden for at gøre dette på en moderigtig, rettidig og sikker måde.
Hvad er Metaverset?
Metaverset er fremtidens internet. Det er der, hvor den fysiske og den digitale verden er endnu mere sammenflettet end i dag. Men definitionen afhænger meget af, hvem man spørger – ligesom definitionen af internettet: Er det hardwaren, softwaren, protokollerne, tjenesterne eller kattevideoerne?
Ligeledes er metaverset en kombination af infrastruktur, hardwareenheder og ny software og tjenester. Baseret på den første software og de første tjenester vil nye ideer og forretningsmodeller opstå – og de, der er i spidsen for denne teknologi, har mulighed for et forspring inden for nye forretningsområder og indtægtsmodeller.
For nogle af de store tech-virksomheder er dette forspring milliarder af dollars værd. Hvad er det værd for dig?