Fra legetøj til værktøj

To af Danmarks største salgsvirksomheder bookede møder umiddelbart efter at have set et live-interview hos Dansk Industri med vores adm. direktør, Michael Harboe. Interviewet handlede om udviklingen af augmented reality inden for e-handel.

Inden for e-handel er der god forretning i augmented reality. Nu er det muligt at vise 3D-modeller af produkter i AR direkte fra browseren på telefoner og tablets, og flere og flere webshops begynder at udnytte potentialet.

Hvis ikke andet overbeviser dem, så skal konverteringsrater på 90 procent nok få deres opmærksomhed. Og opmærksomhed var lige præcis hvad vores adm. direktør, Michael Harboe, fik, da han blev interviewet live ved et arrangement hos Dansk Industri i går.

”Repræsentanter fra to af landets største virksomheder målrettet konsummarkedet bookede møder umiddelbart efter interviewet, hvilket er en god indikation af, at vi vil se et gennembrud for AR i Danmark meget snart. Det kan godt være, vi ikke er først til at bruge teknologien, men danskerne og danske virksomheder er generelt så teknologisk veluddannede, at det ikke vil overraske mig, hvis vi er det første land, der implementerer AR i online-handel i stor skala,” siger Michael Harboe.

Prøv skjorten online

Virsabi har udviklet AR-løsninger for en række danske designvirksomheder, særligt i det mere eksklusive segment og med fokus på at øge eksporten.

”Teknologien egner sig rigtig godt til for eksempel lamper og møbler, fordi forbrugerne får en fornemmelse af, hvordan produkterne ser ud i deres egne hjem. Men snart spreder det sig til flere produkter. Hvis du køber sko eller tasker, vil du kunne dreje dem og se dem fra alle vinkler, og hvis du køber en skjorte eller en jakke, vil du kunne se, hvordan den ser ud på din krop,” siger han.

Prøv det selv

WebAR er fuldstændig ligesom augmented reality som du kender det. Bortset fra at det kan tilgås direkte gennem en mobil browser. Ingen app, ingen downloads. Kun et klik væk.

Fra sjovt filter til salgsværktøj

At prøve en skjorte i augmented reality er ikke anderledes end at bruge et sjovt filter i Snapchat eller et af de andre sociale kommunikationsmedier. For mange forbrugere er det kendt teknologi, og derfor er barriererne for at bruge det meget små.

”AR bevæger sig nu fra at være et legetøj til at være et værktøj. Teknologier som den her har en naturlig udvikling, hvor det først er de teknologi-interesserede, der prøver det af. Så bliver det brugt til sjov, så finder det praktisk anvendelse som et værktøj, og så bliver det total-løsninger, hvor teknologien indgår i vores hverdag, uden vi tænker over det. I dag ville ingen sælge noget online uden et billede, og jeg er sikker på, at flade billeder bliver erstattet af 3D-modeller og AR i nær fremtid,” siger Michael Harboe.

Remsen tech-toy-tool-totality stammer fra en rapport, som Deloitte for nylighed produceret for Snapchat. Rapporten fastslår også, at om kun fire år vil næsten 75 procent af den globale befolkning bruge AR regelmæssigt. Læs den fulde rapport her.

Se eller gense eventet og interview med Michael Harboe som starter 100 minutter inde i udsendelsen.

Kom i kontakt

Hos Virsabi er vi klar til at møde dine kunder, der hvor de befinder sig - derhjemme. Lad os snakke sammen om hvordan vi kan skabe den rigtige løsning for dig.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email