Extended Reality i fødevareindustrien: Fire måder XR vil påvirke det vi spiser

Extended Reality spiller allerede en rolle i fødevareindustrien i alt fra at lære at lave cappuccino til korrekt brug af maskiner i produktionshaller. Det kan optimere produktion, forbedre sikkerhed og effektivisere læringsprocesser.

Mulighederne med Extended Reality, især Mixed Reality (MR), i produktion og fabrikation er uendelige. Teknologien bliver brugt i et utal af industrier, og vi ved, at det også vil gavne fødevareindustrien.

1

Strømlin arbejdsgangen i produktionshaller

Ordentlig hygiejne er et af de vigtigste elementer i fødevareproduktion. Med en Mixed Reality enhed som en HoloLens er det muligt at tilføje et digitalt lag til enhver form for vedligeholdelse eller service, som for eksempel inspektion af hygiejneforhold.

Det digitale lag kan rette brugerens opmærksomhed mod de vigtigste områder og på den måde sørge for, at brugeren udfører en optimal inspektion. Det er også muligt at tilføje en ”ingen undladelser” funktion, så brugeren ikke kan gå videre til næste skridt, før alle nødvendige skridt er markeret som udførte. Undervejs i inspektionen kan HoloLens’en også optage video eller tage billeder og automatisk lagre dem i en database. Det gør det både nemmere at logge arbejdet og tilgå information om tidligere inspektioner.

Der er et stort potentiale for brugen af MR i udførelsen af opgaver som hygiejneinspektion, hvor MR kan gøre processen hurtigere samtidig med, at arbejdet bliver forbedret. Log af arbejdsopgaver bliver også mere tilgængelige, hvilket gør opfølgende arbejde nemmere.

2

Undervisning i VR er E-læring i hyperdrive

Kompetente medarbejdere, der ved lige præcis, hvad der skal gøres, er altafgørende for at sikre kontinuerligt output i den højeste kvalitet. Men med stor udskiftning i medarbejdere og en stor mængde sæsonarbejde i fødevareindustrien kommer produktionen nemt til at afhænge af, hvor hurtigt og effektivt nye medarbejdere bliver klar til at tage fat.

Stort set alle arbejdsopgaver i en produktionsproces kan kopieres digitalt i Virtual Reality (VR). En medarbejder har så mulighed for at løbe et arbejdsscenarie igennem lige så mange gange, han eller hun har lyst eller brug for. Det kan der være mange fordele ved:

  • Forskning viser, at mennesker lærer hurtigere, når de aktivt deltager i læringsprocessen. I VR kan man gamificere læring, som gør læring meget mere engagerende end bare at læse en tekst eller se en video.
  • VR-læring kan udføres uden hjælp fra en sidemand, hvilket vil sige, at du kan undervise nye medarbejdere, uden at andre medarbejdere behøver at tage tid ud af deres kalender for at undervise.
  • Træningen kan gøres hvor som helst, når som helst og lige så mange gange, der er brug for det uden ekstra omkostninger. Træning bliver utroligt fleksibelt og kan gøres, når det passer den individuelle medarbejder.
  • VR er et visuelt og engagerende medie. Den sprogbarriere, der kan opstå, når man ansætter udenlandsk arbejdskraft, er derfor ret nem at komme udenom. Med visuelle guides er en ny medarbejder i stand til at følge med uanset, hvilket sprog der tales. Yderligere kan instruktionerne nemt oversættes til et andet sprog.

3

Virtuelle fejl er sikrere og billigere

Sikkerhed i produktionshaller er endnu et område, hvor XR kan have en afgørende rolle. Udførlig træning af nye ansatte eller brugen af nye maskiner er essentiel – ikke kun for produktionens bundlinje, men også for sikkerheden for de medarbejdere, der arbejder med udstyret.

I VR kan vi skabe en ”digital tvilling” – altså en virtuel kopi – af fx en bestemt maskine. Medarbejdere kan så arbejde med maskinen og lære, hvordan man bruger den, før de overhovedet har rørt den i virkeligheden.

Det er normalt at lave fejl, mens man lærer. Og når man laver en fejl i en virtuel verden, er der ingen fare for brugeren. Der er heller ingen fare for, at bruger ødelægger et batch af varer, eller at man skal slukke for en maskine, som resulterer i unødvendig nedetid.

Ved at træne med virtuelt udstyr bliver medarbejderne bedre forberedt til at arbejde med udstyret i virkeligheden. Det er også en økonomisk måde at udføre træning, eftersom brugere kan gentage et scenarie lige så mange gange, de har lyst til, uden at påvirke produktionen.

4

Storytelling og en unik kundeoplevelse

XR kan også bruges i andre sammenhænge end produktionen. For eksempel til at engagere kunder på en måde, som ikke har været mulig før. Med Augmented Reality kan kunder bruge deres telefoner til at gøre emballage levende, og se en hel verden og en virksomheds historie udfolde sig foran dem.

Kunden kan scanne en etiket og pludselig være midt i en fordybende brand-oplevelse, ved for eksempel at have en virtuel udgave af virksomhedens grundlægger dukke op foran dem, som fortæller om produktet. Med interessant og informativt indhold, der er sjovt at udforske, tager kunder selv initiativet til at engagere sig selv. Det er kundeengagement på et helt andet plan.

Transparens og tillid i en virksomhed kan også styrkes ved brug af VR, hvor en kunde kan inviteres ind bag facaden på en virksomhed og se ting, som produktionen eller en supply chain. I VR kan man være åben og ærlig, mens man giver kunderne en mindeværdig oplevelse. Det kan gøre en stor forskel for din virksomheds image.

Fordelene er klare – så du kan godt forberede dig på at se en masse smart-briller i produktionshaller.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Vi bruger cookies til analyse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter, må vi antage, at du accepterer, og at du er tilfreds med det.