Din mest loyale medarbejder nogensinde bliver født nu
Avatarer som kan ses i augmented reality er klar til at indtage forretningsverdenen. De er klar til at oplyse og underholde kunder når og hvor som helst. Et første skridt ind i metaverset.
Digital Avatar
Metaverse
Augmented Reality
Har du mødt Dina, vores nye avatar? Dina er kun begyndelsen.
Forestil dig en tur på Kronborg, hvor Hamlet tager imod dig ved indgangen og giver dig en guidet tur. Undervejs har i en interessant samtale om alt fra hans døde far til gode steder at spise i dag i Helsingør.
Eller at Giorgio Armani guider dig igennem tøjbutikken for at finde præcis den stil og det tøj, der passer til din personlighed.
Eller at Michelinmanden tager imod dig hos bilforhandleren, lytter til dine behov, og viser dig rundt, mens han fortæller om de nyeste modeller, ind til en sælger er klar til at tage imod dig – hvis du da eller gider udskifte Michelinmanden med sælgeren, der hurtigt viser sig at vide mindre om det sidste nye.
De går ved siden af dig eller foran dig, men du kan kun se dem på din telefon og tale med dem i dine høretelefoner. Det betyder, at de også kan gå ved siden af alle de andre besøgende og guide dem, men have helt anderledes samtaler.
Fra reklamer til dialog
Idéen om at bruge avatarer til underholdning er ikke ny. Men med metaverset på vej, spreder idéen om avatarer sig til den tungere del af forretningsverdenen – ikke kun inden for butikshandel og underholdning. Avatarer kan tage imod dine kunder eller forretningsforbindelser på stationen eller i receptionen, guide dem gennem jeres kontorarealer til det rigtige møderum, og undervejs kan avataren føre en samtale om virksomhedens historie, udviklingen på jeres aktiekurs – eller bare småsnakke om vejret.
”Kunder er utålmodige, forventer personlig service, og forventer det nu! Og oven på det forventer de oplevelser, som forbedrer deres købs- eller forretningsoplevelse. I det kommende metaverse vil vi se alle førende brands have avatarer til at repræsentere dem selv i en kombination af den virkelige og den virtuelle verden,” siger Michael Harboe, adm. direktør i Virsabi.
En af fordelene ved avatarer er, at de fungerer godt på tværs af alle brandede platforme. En god avatar er let genkendelig både på hjemmesiden, i apps, på sociale medier, i reklamer og annoncer på tv og print, i det fysiske rum – og i det kommende metaverse, hvor avatarer kan guide kunderne i et mix af den fysiske verden og virtual og augmented reality.
”Vi kigger ind i en fremtid, hvor avatarer vil være langt mere end sjove karakterer i reklamer. Vi vil se virksomheder udvikle avatarer, der kan føre ægte og engagerende dialog for optimal kundesupport 24/7. Hvor du kan være 100 procent sikker på, at avataren altid vil leve op til brandets værdier og tone-of-voice, og samtidig vil være fuldt opdateret på nye features i produkter og på jeres varelager,” siger Michael Harboe.
Hvad kan vi i dag?
Har du hilst på Dina endnu? Hvis ikke, så gør det nu på din iPhone eller iPad.
Som du kan se, kan du i dag ikke føre en samtale med Dina. Hun er et eksempel på, hvor nemt det er at bruge augmented reality til at placere avatarer i de fysiske omgivelser. Du kan få din egen avatar som Dina nu. Modelleret i 3D og indlejret i en fil, så brugerne kan tilgå den direkte fra jeres hjemmeside.
For at få en avatar, der kan indgå i en dialog, der føles ægte, skal den teknik kombineres med de nyeste udviklinger inden for conversational AI.
”Mange førende brands er allerede godt i gang med virtuelle agenter – den næste generation af chatbots – for at forbedre kundesupporten på deres hjemmesider. De er baseret på conversational AI og bliver mere og mere intelligente. At kombinere det med en avatar, som du kan ’tage ud’ af hjemmesiden og engagere dig med i de fysiske omgivelser, er et logisk næste skridt for ambitiøse virksomheder på vej mod metaverset,” siger Michael Harboe.