Den indflydelsesrige virkning af 3D karakterer

Animerede karakterer tager virtuel træning til nye højder. Læs hvordan og se hvordan vi gør det.

Efterhånden er der bred enighed om at Virtual Reality er et fantastisk redskab til træning. Og med animerede karaktere øges effektiviteten af læringsoplevelsen til et langt højere niveau, end hvis information præsenteres som tekst eller voice-over.

For at opnå den høje kvalitet i læringsoplevelsen er det dog vigtigt at karaktererne har de nødvendige menneskelige udtryk og følelser.

“Vi er sociale væsner, og vi responderer meget bedre til sociale og følelsesmæssige træk kombineret med lyd og visuelle features, end simple tekst eller stemmeoptagelser. Det kommer tættest på en følelsesmæssig menneskelig interaktion, og vores erfaring viser at vi husker information bedre under disse forhold – hvilket selvfølgelig er målet med enhver træningsøvelse.” udtaler Christian Schrøder , Strategic Advisor hos Virsabi.

Motion Capture Suit: spil karakteren

Som tidligere underviser og med en kandidat i læring og organisatorisk forandring, ved Christian Schrøder en ting eller to om hvordan man spiller en rolle som en lære. Så selvfølgelig var han vores første frivillige til at tage rollen som motion capture modellen til en trænings-app vi udvikler for DSB.

Som det kan ses i videoen, foregår det ved at Christian iføre sig en dragt som aflæser alle hans kropsbevægelser, og samtidigt fanger hans forskellige ansigtsudtryk. Dragten er fra Rokoko og har indbyggede sensorer. De er koblet op til Wi-Fi og gemmer alle bevægelser live til en computer.

Karakterene kommer til live

Med disse data, har vores 3D-animator fundamentet til at animerer karakterer hvor enhver bevægelse er animeret med udgangspunkt i menneskelige bevægelse.

“Animerede karakterer baseret på motion-capture er både et fornøjeligt og seriøst værktøj. Karaktererne kommer til live, og vi har mere tid til at få dem til at se naturlige ud, i det miljø vi bygger. Endnu vigtigere er det, at vi har nemmere ved at sikre animationen og træningsoplevelsen i en enhed, passer sammen.” Siger 3D Animator David Schmidt.

En integreret del af fremtidige træningsøvelser

Med Rokoko dragten, kræver motion-capture ikke særlig meget plads og kan gøres relativt hurtigt. Kombineret med læringsfordelene, er 3D animerede karaktere en værdifuld del af fremtidens træningsøvelser.

“Den løsning vi udvikler nu, indeholder flere situationer hvor eleven skal håndtere forskelllige konflikter. For at dette fungerer hensigtsmæssigt, skal karakterende være overbevisende, og med denne tilgang kan vi lave nok af dem hurtigt og samtidigt holde os inde for budgettet.” udtaler Christian Schrøder , Strategic Advisor hos Virsabi.

Christian er sikker på at disse animerede 3D karakterer, i højere grad, vil gøre træning i Virtual Reality til en del af fremtidig træning for virksomheder verden rundt.

“Vi er kommet langt, og alligevel har vi kun set toppen af isbjerget. At være på frontlinjen i opdagelsen af i nye måder for mennesker at lære på, og muligvis det mest spændende job i verden” Siger han.

Kom i kontakt

Hos Virsabi er vi klar til at møde dine kunder, der hvor de befinder sig - derhjemme. Lad os snakke sammen om hvordan vi kan skabe den rigtige løsning for dig.

Vi bruger cookies til analyse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter, må vi antage, at du accepterer, og at du er tilfreds med det.