Hos Virsabi elsker vi at udforske nye områder hvor Virtuel reality kan bringe nye værdier. Vi har lavet projekter hvor vi har brugt teknologien til at skabe nye muligheder for museer, højere uddannelser, musik, arkitektur og mange andre. Og vi kom til en erkendelse. Det artistiske potentiale i virtuel reality er enorm. Ved brug af VR, AR, 360 videoer og MR som et kreativt skabelsesværktøj kan det hjælpe arkitekter, produktdesignere, modedesignere, direktører og producere. Med os kan du opdage hvorfor og hvordan?

Tilt Brush = kunst for alle 

Virtuel reality er et nyt udtryksfuldt værktøj for alle kunstnere. Det er et lærred for skabelse der er unikt blandt de andre former vi kender til. Det inkluderer bøger, radio, maling, musik og video som vi kender det. Men sandheden er at hvert enkelt af disse medier vil blive ændret med udviklingen af VR. Takket være kunstnere der adoptere teknologien og programmer såsom Tilt Brush er det første skridt udover lærredet og det skaber fantastiske kunstværker på en ny måde.

Det bedste eksempel er samarbejdet mellem Google og Art Basel i Hong Kong for at gøre reklame for VR kunst. Kunstnere har samarbejdet med Google Arts & Culture for at præsentere: ”Virtual frontiers: Artists experimenting with Tilt Brush”.

Udstillingen viser værker fra Cao Fei , og sydafrikanske Robin Rhode , der er kendt for graffiti inspireret kunst.

Andre deltagere i VR oplevelsen er: the buzzy , en performance kunstner og instagram stjerne der er kendt under navnet boychild; den eksperimenterende maler Sun Xun; og Yang Yongliang, forfatteren af sammensmeltningen af klassisk kinesisk kunst med nye digitale mediers æstetik.

boychild, Untitled Series of Hand Dances (2017). Courtesy of the artist
boychild, Untitled Series of Hand Dances (2017). Venligst stillet til rådighed af kunstneren

Analytikere er enige om at kunstmarkedet har været gradvist faldende i de seneste år. Men efterspørgslen af virtuel reality kunst er stigende.

At bringe den visuelle oplevelse til gallerier

Flere gallerier tilbyder nu at sælge VR kunstværker. Desuden leder samlere efter noget nyt – noget udover malerier, skulpturer og installationer.

Den største fordel ved at vælge et digitalt rum er en mulighed for at give publikum nye perspektiver og information. Ved at bruge VR til at flytte kunstobjekter og lære mere information med en virtuel informationsplade, engagere du dit publikum i interaktiv kunst. Det er opskriften på at bringe publikummet tilbage til museerne og gallerierne. Er du enig?